Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Opel Insignia Sports Tourer GSi - sportieve allrounder

Geschreven door Yeelen Möller op

De facelift van de Opel Insignia GSi behoudt zijn drukgevoede 2 liter-benzinemotor, maar verliest wel 30 pk. Hoe erg is dat?

Prijs
NB

Concept

De facelift van de Opel Insignia werd voorgesteld op het Autosalon van Brussel. Naast wat esthetische retouches omhelst de vernieuwingsoperatie een nieuwe generatie IntelliLux-koplampen met matrix-ledverlichting opgedeeld in 84 segmenten per koplamp, een nieuw infotainmentsysteem en wat extra rijhulpmiddelen, inclusief een nieuwe achteruitrijcamera.

In het geval van deze GSi betekent de facelift jammer genoeg ook een downgrade, want het vermogen zakt van 260 naar 230 pk. Vermoedelijk te wijten aan een partikelfilter en andere aanpassingen aan de motor om de Insignia GSi zuiniger te maken. Daarmee blijft de sportieve topversie nauwelijkst 30 pk krachtiger dan de 2.0 Turbo, de enige andere benzine in het Insignia-aanbod. Het gaat bovendien om dezelfde motor, met een identiek koppel (350 Nm). Maar dan voor 5.600 euro minder.

Wel ziet de Insignia GSi er nog even strak uit als voordien, met de nieuwe snoet van de facelift zelfs nog wat stoerder. De uitgeklopte bumpers, de 20-inchvelgen en de opvallende uitlaatsierstukken staan hem erg goed. Binnenin zit je desgewenst op OPC Performance-kuipzetels, die je lichaam goed vasthouden dankzij de instelbare zijwangen. Een afgeplat stuurwiel, metalen sportpedalen en schakelflippers achter het stuur maken het plaatje af.

Test Opel Insignia Sports Tourer GSi / AutoGids 2020

Rijgedrag

Ondanks die pk-reductie blijft de 2 liter-krachtbron van de Insignia GSi een genot om mee te rijden. De drukgevoede vierpitter is koppelrijk en de 9-trapsautomaat goed bij de les, waardoor je nooit lang moet wachten op respons na een input van het rechterpedaal. Een kickdown geeft een lekker vlotte acceleratie, zonder opvallend snel te zijn. De sprint naar de 100 km/u zou zo'n 7 seconden moeten duren. Meer dan vlot genoeg, maar niet echt sportief.

Dat wil niet zeggen dat de GSi niet dynamisch uit de hoek kan komen. Het onderstel van de Insignia houdt de koets strak en je zit lekker laag, waardoor je eventuele rolneigingen amper voelt. Het stuurgevoel zit ook goed, met een snelle reactie en genoeg gewicht. De remmen maken gebruik van een elektrohydraulische servo, waardoor de vier zuigers per klauw vooraan progressief en desgewenst echt hard in de schijven bijten.

Maar dit is geen auto om een dagje mee op het circuit te knallen. Daarvoor is hij wat te groot en veel te zwaar. Neen, als Sports Tourer is deze Insignia GSi is een praktische alleskunner die net zo graag verhuist als dat hij over een slingerende binnenweg raast.

Test Opel Insignia Sports Tourer GSi / AutoGids 2020

Verdict

De Opel Insignia GSi is een vlotte allrounder: comfort voor elke dag, met genoeg snelheid om het een beetje leuk te maken. Ook met zijn looks weet hij te verleiden. Toch heeft de GSi-badge wat aan waarde verloren, wat weegt op de hoge aanschafprijs.

 

  • Heerlijke OPC-sportzetels
  • Praktisch en ruim
  • Stijlvolle verschijning
  • Minder krachtig geworden
  • Eerder vlot dan sportief
  • GSi-badge mist aanzien

In dit artikel : Opel, Opel Insignia

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker