Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Porsche Macan Electric (2024) - de basisversie getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Het gamma van de elektrische Porsche Macan telt een heleboel varianten, maar veel meer dan de achterwielaangedreven basisversie heb je niet nodig. AutoGids doet de test.

De Porsche Macan mag zich een van de populairste modellen van Porsche noemen. Al is het afwachten of dat ook zo blijft, want de nieuwe generatie wordt een 100% elektrisch aangedreven SUV. Het gamma telt vier varianten, met naast de Macan 4, de Macan 4S en de Macan Turbo ook de basisversie Macan. Die bouwt net zo goed op het rond een 800-voltarchitectuur ontwikkelde PPE-platform (Premium Platform Electric), dat wordt gedeeld met de Audi A6 en Q6 e-Tron, maar houdt het wel bij een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft. 

Specs en prestaties Porsche Macan Electric

De basisversie van de Porsche Macan Electric houdt het dus bij een enkele elektromotor, die een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van 353 Nm op de achterwielen zet - in boostmodus heb je zelfs even 265 kW (dus 360 pk) tot je beschikking. Hoewel deze SUV nog steeds 2.220 kilogram op de weegschaal zet, heeft deze instap-Macan aan 5,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt hij spelenderwijs zijn topsnelheid van 220 km/u. 

Review Porsche Macan Electric

Interieur Porsche Macan Electric

Het interieur van de basisversie is dat van zowat elke Porsche Macan, met een cockpit die gedomineerd wordt door displays: het digitale instrumentenpaneel en het op Android Automotive OS draaiende infotainmentsysteem maken gebruik van schermen van respectievelijk 12,6 duim en 10,9 duim. Optioneel kan je de elektrische SUV ook uitrusten met een derde, voor de passagier bedoeld scherm. 

2024 Porsche Macan Electric

De multimediamodule combineert een intuïtieve interface en een responsieve bediening met heldere graphics. De gebruikte interieurmaterialen zijn wel niet allemaal even overtuigend, toch niet voor een auto waarop Porsche een vanafprijs van meer dan 86.000 euro kleeft. Wie meer beleving verlangt, kan 495 euro bijbetalen voor de digitale Porsche Electric Sport Sound. 

Rijgedrag en comfort Porsche Macan Electric

Ook in zijn instapversie stelt de rijdynamiek van de Porsche Macan niet teleur. De elektrische aandrijving garandeert een directe acceleratie en een soepel rijgedrag, zodat je eigenlijk nooit naar extra vermogen of motorkoppel verlangt. De van aandrijfkrachten verloste vooras stuurt precies, geeft de nodige feedback en biedt flink wat vertrouwen bij het aanvallen van uitdagende bochtencombinaties. Op een nat wegdek merk je dat deze Porsche licht gaat ondersturen wanneer de fysieke gripgrenzen bereikt worden.

2024 Porsche Macan Electric

Het hoge gewicht van de elektrische SUV wordt daadkrachtig gecounterd door het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling. Maar de kalibratie van het onderstel focust niet enkel op de dynamiek, want de elektrische Porsche Macan toont zich haast net zo comfortabel. Zefls op de 22-duimers waarop onze testwagen stond. Met extra punten voor de uitstekende geluidsisolatie en het gedegen plaatsaanbod, met vier aangename zitplaatsen. Het koffervolume van de tegenwoordig 4,8 meter lange Macan bedraagt 480 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.348 liter tot je beschikking.

Batterij, laden en rijbereik Porsche Macan Electric

De Porsche Macan krijgt een accupakket met een capaciteit van 95 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van 643 kilometer. Het gemiddelde normverbruik van 17 kWh per 100 kilometer haal je in de praktijk zelden, maar dat compenseert deze Porsche met zijn supersnelle laadkenmerken. Dankzij de 800-voltarchitectuur kan de elektrische SUV laadsnelheden tot 270 kW aan.

Review Porsche Macan Electric

Prijs Porsche Macan Electric

ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de elektrische Porsche Macan

Verdict Porsche Macan Electric

Extra vermogen is altijd leuk, toch krijg je nooit de indruk 'maar' met de basisversie onderweg te zijn. Qua prestaties en rijdynamiek voelt ook deze achterwielaangedreven Macan aan als een 'echte' Porsche. Hoewel de sensaties wat uitgevlakt worden door de elektrische aandrijving en het overvloedig geschonken comfort, valt er onderweg alsnog een heleboel rijplezier te rapen.

Dat mag ook wel, want zelfd de basisversie van de Porsche Macan toont zich een prijzige jongen: een beetje opties en je breekt zo door de grens van de 100.000 euro...

 

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Macan

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars