De Porsche Macan mag zich een van de populairste modellen van Porsche noemen. Al is het afwachten of dat ook zo blijft, want de nieuwe generatie wordt een 100% elektrisch aangedreven SUV. Het gamma telt vier varianten, met naast de Macan 4, de Macan 4S en de Macan Turbo ook de basisversie Macan. Die bouwt net zo goed op het rond een 800-voltarchitectuur ontwikkelde PPE-platform (Premium Platform Electric), dat wordt gedeeld met de Audi A6 en Q6 e-Tron, maar houdt het wel bij een enkele elektromotor die de achterwielen aandrijft.
Specs en prestaties Porsche Macan Electric
De basisversie van de Porsche Macan Electric houdt het dus bij een enkele elektromotor, die een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van 353 Nm op de achterwielen zet - in boostmodus heb je zelfs even 265 kW (dus 360 pk) tot je beschikking. Hoewel deze SUV nog steeds 2.220 kilogram op de weegschaal zet, heeft deze instap-Macan aan 5,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt hij spelenderwijs zijn topsnelheid van 220 km/u.
Interieur Porsche Macan Electric
Het interieur van de basisversie is dat van zowat elke Porsche Macan, met een cockpit die gedomineerd wordt door displays: het digitale instrumentenpaneel en het op Android Automotive OS draaiende infotainmentsysteem maken gebruik van schermen van respectievelijk 12,6 duim en 10,9 duim. Optioneel kan je de elektrische SUV ook uitrusten met een derde, voor de passagier bedoeld scherm.
De multimediamodule combineert een intuïtieve interface en een responsieve bediening met heldere graphics. De gebruikte interieurmaterialen zijn wel niet allemaal even overtuigend, toch niet voor een auto waarop Porsche een vanafprijs van meer dan 86.000 euro kleeft. Wie meer beleving verlangt, kan 495 euro bijbetalen voor de digitale Porsche Electric Sport Sound.
Rijgedrag en comfort Porsche Macan Electric
Ook in zijn instapversie stelt de rijdynamiek van de Porsche Macan niet teleur. De elektrische aandrijving garandeert een directe acceleratie en een soepel rijgedrag, zodat je eigenlijk nooit naar extra vermogen of motorkoppel verlangt. De van aandrijfkrachten verloste vooras stuurt precies, geeft de nodige feedback en biedt flink wat vertrouwen bij het aanvallen van uitdagende bochtencombinaties. Op een nat wegdek merk je dat deze Porsche licht gaat ondersturen wanneer de fysieke gripgrenzen bereikt worden.
Het hoge gewicht van de elektrische SUV wordt daadkrachtig gecounterd door het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling. Maar de kalibratie van het onderstel focust niet enkel op de dynamiek, want de elektrische Porsche Macan toont zich haast net zo comfortabel. Zefls op de 22-duimers waarop onze testwagen stond. Met extra punten voor de uitstekende geluidsisolatie en het gedegen plaatsaanbod, met vier aangename zitplaatsen. Het koffervolume van de tegenwoordig 4,8 meter lange Macan bedraagt 480 liter, met neergeklapte achterbank heb je tot 1.348 liter tot je beschikking.
Batterij, laden en rijbereik Porsche Macan Electric
De Porsche Macan krijgt een accupakket met een capaciteit van 95 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van 643 kilometer. Het gemiddelde normverbruik van 17 kWh per 100 kilometer haal je in de praktijk zelden, maar dat compenseert deze Porsche met zijn supersnelle laadkenmerken. Dankzij de 800-voltarchitectuur kan de elektrische SUV laadsnelheden tot 270 kW aan.
Prijs Porsche Macan Electric
ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de elektrische Porsche Macan
Verdict Porsche Macan Electric
Extra vermogen is altijd leuk, toch krijg je nooit de indruk 'maar' met de basisversie onderweg te zijn. Qua prestaties en rijdynamiek voelt ook deze achterwielaangedreven Macan aan als een 'echte' Porsche. Hoewel de sensaties wat uitgevlakt worden door de elektrische aandrijving en het overvloedig geschonken comfort, valt er onderweg alsnog een heleboel rijplezier te rapen.
Dat mag ook wel, want zelfd de basisversie van de Porsche Macan toont zich een prijzige jongen: een beetje opties en je breekt zo door de grens van de 100.000 euro...
Verwante testen
In dit artikel : Porsche, Porsche Macan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!