Met bijna 850.000 exemplaren sinds zijn debuut in 2014 is de Macan op korte tijd uitgegroeid tot een van de sterkhouders in het Porsche-gamma. Eentje waarmee de Duitsers voet aan grond wisten te krijgen in een erg lucratief segment, dat van de compacte SUV’s en cross-overs. Dat uitgerekend zo’n model de verbrandingsmotor afzweert, is toch wel bijzonder.
Nochtans voelden we de wind al draaien enkele jaren geleden, toen de dieselversies via de achterdeur verdwenen – samen met die van grote broer Cayenne trouwens. Die laatste zou zwaar inzetten op zijn plug-inhybride technologie, om tegemoet te komen aan een cliënteel op zoek naar fiscale optimalisering. Gek genoeg heeft zijn kleine broer nooit zo’n e-Hybrid-versie gehad. Hij sloeg die stap over en schakelt nu meteen over naar een volledig elektrische aandrijving.
Concept Porsche Macan
Liefhebbers van de uitgaande Macan op benzine zullen zich dus moeten haasten, want er blijven nog maar enkele modellen uit voorraad beschikbaar in het Porsche-netwerk. Deze nieuwe Macan – de “vierde generatie”, dixit Porsche, dat de updates uit 2019 en 2021 als nieuwe modellen beschouwt – staat namelijk op de gloednieuwe PPE-basis (Premium Platform Electric), die eveneens dienstdoet onder de pas onthulde Audi Q6 e-Tron.
Daarmee is de Macan het eerste bestaande Porsche-model dat de ommezwaai maakt naar elektriciteit… maar zeker niet het laatste. Want bij Porsche benadrukken ze dat tegen 2030 80 procent van hun gamma elektrisch zal zijn, omdat die switch nu eenmaal nodig is om aan de doelstellingen qua CO2-reductie te kunnen voldoen. Dat laat dus nog ruimte voor 20 procent hardnekkige overlevers. Laat ons hopen dat de 911 daarbij mag zijn…
Design en koetswerk Porsche Macan
De nieuwe Porsche Macan kan rekenen op een verzorgde en ‘actieve’ stroomlijn: gemotoriseerde flaps in de neus gaan enkel open wanneer dat nodig is, terwijl de mobiele achterspoiler zich aanpast aan de omstandigheden. Om beter door de wind te klieven – en zo uiteindelijk minder te verbruiken en dus meer kilometers uit een lading te halen – is de Macan in zijn geheel ook vloeiend en glad vormgegeven, zonder prominente uitsteeksels.
Het is dan ook geen toeval dat Porsche opnieuw een Cx-waarde meedeelt voor zijn SUV’s: 0,25 voor deze Macan, waar naar SUV-normen een opmerkelijk gunstig resultaat is. Vermenigvuldigd met een frontaal oppervlak van 2,67 vierkante meter geeft dat een al even uitzonderlijke SCx van 0,67. Bij wijze van vergelijking: een Taycan komt met zijn platvisprofiel aan 0,51. Om maar te zeggen dat een SUV, hoe gelikt ook, op dit vlak nooit de primus van de klas zal zijn…
Batterij en opladen Porsche Macan
Deze nieuwe Macan wordt opnieuw gebouwd in Leipzig en trekt lessen uit de ervaring die Porsche opdeed met de Taycan. Zo heeft zijn batterijpakket (afkomstig van CATL) een primeur. Het geheel bestaat uit twaalf modules en heeft een brutocapaciteit van 100 kWh (waarvan 95 kWh bruikbaar). Het werkt op een spanning van 800 volt en kan daardoor gelijkstroomlaadvermogens tot 270 kW aan.
De nieuwigheid schuilt er echter in dat de Porsche Macan die spanning kan opsplitsen in twee keer 400 volt aan laadinstallaties die niet op 800 volt werken. Daardoor wordt het accupakket virtueel opgesplitst in twee helften, die parallel aan elkaar met 135 kW kunnen worden opgeladen. Een oplossing die minder duur is, minder plaats inneemt en een beter rendement heeft dan een hoogspanningsbooster.
Aan een 800-voltlaadsnellader kunnen 20 minuutjes volstaan om het batterijpeil van 10 naar 80 procent te brengen; aan een snellader van 150 kW bijvoorbeeld duurt diezelfde oefening maar 33 minuten.
Aandrijving en specificaties Porsche Macan
Die grote batterij levert stroom aan twee synchrone elektromotoren met permanente magneet: de ene op de vooras, de andere achterin. Dat maakt van elke elektrische Porsche Macan een vierwielaandrijver, waarbij de verdeling van de aandrijfkrachten over voor- en achteras voortdurend kan worden bijgestuurd (afhankelijk van de omstandigheden, de rijprogramma’s, enzovoort).
In weinig veeleisende omstandigheden wordt niettemin enkel de achterste motor aan het werk gezet en houdt de Macan het bij achterwielaandrijving, maar enkele milliseconden volstaan om ook de voortrein in te schakelen als dat nodig zou zijn – en dat blijkt in de praktijk behoorlijk vaak te zijn.
Logisch ook: terwijl zelfs de (voorlopige) instapversie (de Porsche Macan 4), tijdens een launch control-procedure al 408 pk en 650 Nm op het asfalt moet zien te krijgen, wordt dat voor de Turbo, die achterin een krachtiger elektromotor heeft liggen, maar liefst 639 pk en… 1.130 Nm. Nochtans verschilt het WLTP-rijbereik voor beide versies amper: tot 612 kilometer voor de Macan 4, tot 590 voor de Turbo.
Interieur en koffer Porsche Macan
Ten opzichte van de vorige Macan is deze elektrische opvolger 5 centimeter langer (4,78 in plaats van 4,73 centimeter). De wielbasis nam echter met bijna 9 centimeter toe, wat erop wijst dat de vier wielen verder naar de hoeken van het koetswerk werden geduwd. Goed nieuws is dat voor de binnenruimte, en inderdaad, zeker achterin is de plaats voor je benen riant.
Ook de kofferinhoud ging erop vooruit, tot 540 liter voor de Porsche Macan 4 (de Turbo houdt het bij 480 liter als gevolg van zijn krachtiger, maar ook grotere elektromotor achterin). Met de achterbank neergeklapt kun je in de Macan 4 1.348 liter kwijt (1.288 in de Turbo). In de neus zit nog eens een bergvak van 84 liter.
Multimedia en infotainment Porsche Macan
Het dashboard van de nieuwe Macan is typisch Porsche, maar zet tegelijk sterk in op digitalisering. Standaard zijn er twee schermen: een van 12,6 duim voor de instrumenten en een centraal exemplaar van 10,9 duim. Nieuw voor de Macan is dat je daaraan optioneel nog een scherm van 10,9 duim kunt toevoegen voor de voorste passagier. Die heeft via die weg toegang tot de navigatie, maar vooral ook tot de hele rist infotainmenttoepassingen (Spotify en co).
De hele digitale omgeving van de Macan draait op Android Automotive, wat als een keurmerk mag worden gezien voor snelheid en ergonomie. Het optionele head-updisplay met augmented reality blijkt het zicht door de voorruit meer kwaad dan goed te doen. Die gigantische aanduidingen in de vorm van pijlen en allerlei instructies hinderen uiteindelijk meer dan wat anders.
Rijgedrag Porsche Macan
De Porsche Macan 4 die we konden testen, was van alle mogelijke ‘chassisopties’. Zo had hij zijn stalen veren ingeruild voor de pneumatische exemplaren waarmee je ook de rijhoogte kunt laten variëren, gekoppeld aan gestuurde schokdempers die zowel het in- als het uitveren continu monitoren. Verder had onze Macan 4 ook de meesturende achteras (over een hoek van 5 graden). Die verkleint niet alleen de draaicirkel van 12,1 naar 11,1 meter, maar zorgt bij hoge snelheden ook voor meer stabiliteit, bijvoorbeeld wanneer je van rijstrook wisselt. Wie die vierwielsturing bestelt, krijgt er meteen ook een directer (maar nog altijd variabele) stuurinrichting bij.
Het eerste gedeelte van het door Porsche uitgestippelde parcours verloopt door verstedelijkt gebied en wil ons vooral een idee geven van de inherente zuinigheid van deze Macan 4: een gemiddelde van 16,5 kWh/100 km is voor zo’n grote SUV zeker niet slecht.
Op de smalle en kronkelige wegjes van het hinterland kan de Porsche Macan zijn koppel beter kwijt. De kracht waarmee dee elektrische SUV reageert op de minste streling van het gaspedaal, maakt indruk. Het is alsof deze départementaleenkel maar uit bochten bestaat, zo snel vliegen de rechte stukken voorbij. We kunnen ons perfect voorstellen dat die hypersnelle respons voor de gemiddelde bestuurder wat kan overweldigen – en dan is dit nog ‘maar’ de Macan 4, wat moet dan wel zijn in de Turbo en zijn 1.130 Nm?
Temeer omdat je op een gegeven moment natuurlijk ook weer moet vertragen, waar de forse massa van deze elektrische SUV (2,3 ton leeg) dan tóch komt bovendrijven, de ruim bemeten remmen ten spijt. Daarover gesproken: tot onze verrassing kun je op geen enkele manier de mate van energierecuperatie beïnvloeden. Hier geen lepels links en rechts van het stuur bijvoorbeeld, waarmee je wat sterker op de motor zou kunnen remmen. De enige manier van vertragen is het linkerpedaal, en dat heb je dan ook dikwijls nodig.
Belgische prijs Porsche Macan
ONTDEK De Belgische prijzen van de nieuwe Porscha Macan 4 (vanaf 88.100 euro) en de Porsche Macan Turbo (vanaf 126.740 euro)
Verdict Porsche Macan
De Porsche Macan heeft de switch van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving meer dan goed verteerd. Zelfs de voorlopige basisversie, de Macan 4 (later volgt er nog een achterwielaangedreven Macan met maar één motor), kan al prat gaan op al het dynamisme dat je van een Porsche verwacht. Bovendien komt zijn gelikte stroomlijn het stroomverbruik en dus het rijbereik ten goede, terwijl zijn 800-voltsysteem uitgerust werd met innovatieve technologie die de laadsnelheid ten goede komt.
In dit artikel : Porsche, Porsche Macan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!