Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Porsche Panamera GTS (2024) - op zoek naar rijplezier

Geschreven door Frédéric Kevers op

Ook de derde generatie van de Porsche Panamera krijgt een GTS-versie die net wat nadrukkelijker naar rijplezier zoekt. AutoGids doet de test.

171.880 €

De nieuwe Porsche Panamera blijft trouw aan zijn originele concept, want ook de derde generatie is een als luxelimousine verpakte sportwagen. En dat geldt nog wat meer voor deze GTS, die naast de inzittenden vooral de bestuurder in de watten wil leggen met zijn rijdynamische exploten.

Design: koetswerk en interieur Porsche Panamera GTS

De Porsche Panamera GTS herken je aan zijn zwarte designdetails en verduisterde lichtblokken, aan de met rode remklauwen gevulde 21-duimsvelgen (zwarte Turbo S-wielen, aan zijn standaard gemonteerde Sport-spoilerpakket en aan zijn donkerbronzen uitlaatpijpen. Ook binnenin oogt de GTS net wat sportiever, met dank aan het suède-achtige Race-Tex dat Porsche gebruikt voor het interieur en de sportstoelen. Het Bose-geluidssysteem en het Sport Chrono-pakket behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

2024 Porsche Panamera GTS

Motor: specs en prestaties Porsche Panamera GTS

Geen plug-inhybride aandrijving voor de GTS, deze Porsche Panamera houdt het bij een door twee turbo's opgezweepte 4 liter-V8. Het blok wordt wat krachtiger, met een vermogen dat klimt van 480 naar 500 pk. Het maximumkoppel bedraagt nu 660 Nm. Die power wordt via een gerobotiseerde achtbak op alle vier de wielen gezet. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 3,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 302 km/u. Onderweg zorgt de standaard gemonteerde sportuitlaat voor een enigszins ingetogen, maar best opzwepende soundtrack,

2024 Porsche Panamera GTS

Onderstel: rijgedrag Porsche Panamera GTS

De Panamera GTS is geen 911: deze Porsche is meer dan 5 meter lang en weegt meer dan 2,1 ton. Toch voel je meteen dat je met een rijdersauto onderweg bent. Met dank aan de aangescherpte onderstelset-up die een met 10 millimeter verlaagde ophanging combineert met stijvere stabilisatorstangen. De voorwielen lijken zich net iets gretiger vast te bijten en de achterwielen willen net wat liever het hoekje om. Het actieve achterdifferentieel PTV Plus en de meesturende achteras zorgen intussen voor wat extra beweeglijkheid. Ondanks de aanzienlijke afmetingen voelt de GTS als een verlengstuk van de bestuurder.

2024 Porsche Panamera GTS

Belgische prijs Porsche Panamera GTS

ONTDEK Alle prijzen van alle versies van de Porsche Panamera

Verdict Porsche Panamera GTS

Helemaal nieuw is de derde generatie van de Porsche Panamera niet: wij zouden het houden op een 2.5 in plaats van een echte 3.0. Maar dat zijn terminologische details die vervagen zodra je achter het stuur van de nieuwe GTS-versie gekropen bent. Want die biedt nog meer rijplezier, zonder het comfort van de inzittenden echt uit het oog te verliezen. Hoewel het technologische concept volledig anders is, krijg je bij momenten het gevoel met een 911-voor-4 onderweg te zijn.

Verwante testen

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker