Concept
Porsche maakt het kiezen nog moeilijker, want de elektrische Taycan is er nu ook als GTS. Net zoals we dat eerder zagen bij bijvoorbeeld de 718 en de 911 positioneert die Gran Turismo Sport zich tussen het GT-gamma en de supersportieve varianten. Concreet: de Porsche Taycan GTS wringt zich tussen de 4S en de Turbo. De aandrijflijn van de Porsche Taycan GTS telt twee elektromotoren die zowat identiek zijn aan de exemplaren in de Turbo en de Turbo S, alleen ontwikkelen ze wat minder vermogen. Nu goed, met 598 pk in overboost heb je nog steeds meer dan power genoeg. De GTS heeft aan 3,7 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt een topsnelheid van 250 km/u.
De Porsche Taycan GTS komt standaard met de zogeheten Performance Battery Plus van 93,4 kWh, wat zich vertaalt in een rijbereik van 504 kilometer. Of in 490 kilometer in het geval van de door ons geteste Sport Turismo. Dankzij de 800-voltarchitectuur waarover elke Porsche Taycan beschikt, kan ook de GTS snelladen aan 270 kW. Een upgrade van de laadplanner, die rekening houdt met het vermogen van de laders, vergemakkelijkt het plannen van de reis.
Het koetswerk van de Porsche Taycan GTS krijgt zwarte designdetails, staat op specifieke 20-duimsvelgen (optioneel: 21 inch) en komt met de SportDesign-bodykit. Het interieur hult zich in Race-Tex (met rode stiksels), een materiaal dat veel weg heeft van alcantara. Ook standaard aanwezig: het multifunctionele sportstuur, de 18-voudig verstelbare sportstoelen met GTS-logo op de hoofdsteunen en het Sport Chrono-pakket. De GTS introduceert het panoramadak Sunshine Control op het Tacyan-gamma, dat een speciale film krijgt waarmee je de transparantie kan regelen.
Rijgedrag
De Porsche Taycan GTS is verkrijgbaar als vierdeurs en als Sport Turismo, maar niet als verhoogde Cross Turismo. Logisch, daar diens off-roadlook wat vloekt met de sportieve missie de deze Gran Turismo Sport graag vervult. Een echte break kan je de Porsche Taycan Sport Turismo moeilijk noemen, want zelfs met neergeklapte achterbank bedraagt het maximale laadvolume niet meer dan 1.212 liter. Maar de achterklep maakt het laden en lossen wel wat eenvoudiger. De iets minder snel duikende daklijn zorgt bovenden voor wat extra hoofdruimte.
De Porsche Taycan GTS staat op een verlaagde sportophanging met een specifieke set-up voor de luchtvering, waardoor de toch 4,95 meter lange en 2,3 ton zware shooting brake bijzonder spits voor de dag komt. Nu goed, je voelt dat je met een heleboel massa onderweg bent. Maar dat staat de snedigheid nauwelijks in de weg, want deze Taycan eet bochten zoals enkel een Porsche die lust. Het stuurgevoel, de algemene precisie en de feedback gaan hand in hand met een onverzettelijk remvermogen en een verpulverende acceleratiekracht. Met een elektronische waakhond die subtiel tussenbeide komt wanneer de chauffeur het te gortig maakt.
De wegen waarover we de Porsche Taycan GTS jagen, zijn eigenlijk te smal. Ze liggen er nat en gehavend bij, waardoor we de natuurlijke neiging hebben om wat gas terug te nemen. Het specifieke sportonderstel genereert meer grip dan je voor mogelijk houdt, maar mocht ons een tikkeltje speelser. Want je moet verdraaid snel rijden vooraleer deze hogensnelheidstrein een hooligan wordt. Te snel voor de openbare weg. De ophanging voelt wat steviger aan, maar echt oncomfortabel wordt het nooit. Je moet enkel oppassen dat je de laag over de grond schuivende voorzijde niet beschadigt. Verder lijkt deze Gran Turismo Sport op een elektrische superheld.
Verdict
Jawel, de GTS stuurt wat scherper dan de gemiddelde Porsche Taycan. Jawel, de GTS is zo krachtig dat je nooit verlangt naar de extra power van de Turbo of de Turbo S. En jawel, als Sport Turismo ziet die Porsche Taycan GTS er nog eens geweldig uit ook. Het leest als een best-off van alles wat de elektrische Porsche allemaal te bieden heeft. Maar de verschillen zijn subtiel, misschien wel te subtiel om de meerprijs te rechtvaardigen. Maar als het prijskaartje geen horde is, hoef je eigenlijk niet te twijfelen.
- GTS x Sport Turismo = ideale Taycan
- Laadmogelijkheden en EV-technologie
- Dynamisch potentieel
- Dure jongen wordt nog duurder
- Sport Turismo is ruimer, maar niet ruim
- Waar kan GTS zijn meerwaarde tonen?
Verwante testen
09-02-2022
21
17-11-2021
Vergelijkende tests
Audi RS e-Tron GT vs Porsche Taycan Cross Turismo
Twee verschillende koetswerken op hetzelfde platform en twee verschillende prestatiefilosofieën. Welke van de twee biedt de meest overtuigende synthese...
24
23-05-2021
Korte tests
Porsche Taycan Cross Turismo Turbo S - elektrische racebreak
De gewone Porsche Taycan met zijn vijfdeurscoupékoetswerk niet praktisch genoeg? Dan kan je deze meer veelzijdige Cross Turismo misschien...
11
12-06-2020
Korte tests
Porsche Taycan 4S - minder is meer
De Taycan 4S is minder krachtig dan de Turbo, maar rijdt wel verder. Welke elektrische Porsche kies je het...
5
In dit artikel : Porsche, Porsche Taycan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!