Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Agile SCX (2023) – des duivels

Geschreven door Xavier Daffe op

De Agile SCX is een ode aan puur en onversneden rijplezier. AutoGids doet de test met deze duivelse roadster van Deense makelij.

Wat heeft een compacte roadster zonder dak, deuren of voorruit te zoeken in een wollige autowereld waar strenge rijhulpsystemen en digitale displays de plak zwaaien? Een beetje gekte, misschien? Want dat was nodig om een Europese homologatie te krijgen voor deze Agile SCX, zoals de Deense ingenieur Tim Hansen zijn persoonlijke passieproject noemt.

Concept Agile SCX

De centrale structuur van de Agile SCX is gebaseerd op de afmetingen van een Lotus Elise, maar de monocoque van de Deense roadster is volledig opgetrokken uit koolstofvezel. Dat zorgt voor een extreem stijve en vederlichte structuur, kwaliteiten die prioritair waren voor Tim Hansen. De roadster zet nauwelijks 580 kilogram op de weegschaal.

Achterin de Agile SCX ligt een drukgevoede 1,6-liter-viercilinder van Ford, een Ecoboost-blok dat verkrijgbaar is in verschillende vermogens: van 225 tot 400 pk. De turbobenzine wordt gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en eventueel aan een sperdifferentieel, een optie die we sterk aanbevelen voor de krachtigere motorvarianten. De ophanging combineert dubbele wishbones met instelbare veer-dempercombinaties van KW-origine.

De 225 pk sterke basisversie van de Agile SCX pronkt met een vermogen-gewichtsverhouding van 2,6 kg/pk. Om dat cijfer even in het juiste perspectief te plaatsen: een VW GTI zou bijna 600 pk sterk moeten zijn om de vergelijking met deze Deense donder te doorstaan. 

Review Agile SCX

Rijgedrag Agile SCX

Eens onderweg voel je meteen hoe licht de Agile SCX is. De KW-componenten zorgen niet alleen voor een verrassend efficiënte filtering, maar beperken ook de koetswerkbewegingen tot een minimum. Het reactievermogen doet wat denken aan wat je ervaart wanneer je met een eenzitter onderweg bent: alles gaat snel en precies, met veel feedback en gevoel. Ook de Ecoboost laat zich niet onbetuigd, met kwieke reacties en explosieve klanken.

Het weggedrag van de Agile SCX is messcherp, maar levendig. Met verbijsterende bochtensnelheden als gevolg. De banden verdienen een speciale vermelding: je moet al echt onnozel doen om het Yokohama Advan Neova-rubber van de wijs te brengen. Het is enkel oppassen bij koude temperaturen en op vettige wegen, want het zijn semi-slicks.

De Agile SCX biedt enorm veel rijplezier en gedraagt zich bijzonder efficiënt, maar vraagt inzicht en stuurvaardigheid. Want wanneer de grenzen alsnog bereikt worden, moet je weten wat te doen. Vergevingsgezind is deze Deen niet.

Plezier is zelden goedkoop en dat geldt ook voor de Agile SCX. Het gaat dan ook om een handgebouwd model dat een heleboel koolstofvezel gebruikt. Reken op 125.000 euro voor de versie met 225 pk. Dat maakt deze roadster ongeveer 25.000 euro duurder dan een Porsche 718 GTS Boxster, die toch een stuk veelzijdiger blijft dat deze Agile - het dak kan tenminste toe en je kan wat bagage meenemen. 

Review Agile SCX

Verdict Agile SCX

De Agile SCX is geen Porsche-concurrent, maar een puur en onversneden pretmachine die qua beleving aanschurkt tegen een Lotus 340 R of een KTM X-Bow. Je merkt in alles dat de duivelse Deen ontwikkeld werd door een autogekke ingenieur, want qua efficiëntie en wendbaarheid maakt de Agile zijn naam helemaal waar.

Maar op de openbare weg ben je er niet zo heel veel mee, om echt te schitteren heeft de SCX eigenlijk een circuit nodig. En goedkoop is hij evenmin. In  België wordt de Agile SCX geïmporteerd door House Of Speed uit Luik.

>>> De volledige reportage met de Agile SCX kan je binnenkort lezen in het magazine AutoGids

Foto's: Julien Mahiëls

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars