Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 760i xDrive (2022) - met V8-biturbo

Geschreven door Laurent Blairon op

De nieuwe BMW 7 Reeks is er ook als 760i xDrive. AutoGids doet de test.

Concept

Als mondiale speler beroept de nieuwe BMW 7 Reeks zich op een relatief uitgebreid gamma van thermische zes- en achtcilindermotoren en hybride aandrijvingen - bovenop de 100% elektrische i7, natuurlijk. Maar er zijn marktverschillen. Zo zullen we het in Europa moeten doen met plug-inhybride- en dieselversies.

Aan de voet van de prijspiramide staat de BMW 740d xDrive, waarvan de zescilinder 299 pk ontwikkelt. Reken met een basisprijs van 110.550 euro. Dan volgt de BMW 750e xDrive, die de zescilinder-benzinekrachtbron combineert met een elektromotor, samen goed voor 490 pk en 700 Nm. Daarboven staat een nog iets pittigere PHEV met M-badge, de BMW M760e, die het gecombineerde vermogen opvoert tot 571 pk op basis van dezelfde zescilindermotor. Terwijl dat blok in de 750e 313 pk produceert, is dat hier 380 paardenDe elektromotor ontwikkelt in beide gevallen 197 pk en de batterij heeft telkens dezelfde capaciteit (18,7 kWh netto).

Om de plug-inhybride modelvarianten van de nieuwe BMW 7 Reeks van stroom te voorzienrust München die PHEV's uit met een interne AC-oplader van 7,4 kW. Die vereist een wachttijd van drie uur aan een terminal van hetzelfde vermogen, en dus twee of drie keer langer aan klassieke stopcontacten (3,7 en 2,3 kW). Het rijbereik en de topsnelheid in 100% elektrische modus lopen gelijk: ongeveer 80 kilometer en 140 km/u. De vanafprijzen bedragen respectievelijk 119.950 en 141.600 euro.

De dieselmotor van de BMW 740d is uitgerust met lichte hybridetechnologie van 48 volt. Meer bepaald komt dat neer op een nieuwe ZF-achttrapsautomaat met een grote geïntegreerde starter-alternator met een vermogen van 18 pk en 200 Nm. In totaal kan de 740d rekenen op 670 Nm koppel. Alle 7 Reeksen bogen op vierwielaandrijving en zullen, bij wijze van industriële uitdaging, op dezelfde productielijn in Dingolfing worden gebouwd: benzine, diesel, PHEV en dus ook de elektrische i7.

Hoewel het Europese aanbod van de nieuwe BMW 7 coherent lijkt, betreuren we de onbeschikbaarheid van de 3.0-zescilinder-versies 735i en 740i (met respectievelijk 286 en 380 pk). Temeer omdat de aankoop van een plug-inhybride vanaf de zomer van 2023 in België minder interessant wordt in bedrijfsmiddens. Kortom, we hebben het gevoel dat München zwaar inzet op de BMW i7.

Review 2023 BMW 7 

Rijgedrag

Ons dynamische oordeel berust louter op de enkel in test geboden stekkerloze BMW 760i xDrive - al schepte onze egoïstische kant daar dan weer een flink genoegen in. Zijn 4.4 V8, die eveneens kan rekenen op een lichte 48V-hybridisatie, ontwikkelt 544 pk. Je zit hier in dezelfde ultracomfortabele cocon vol comfortopties en technologie als in de elektrische BMW i7, behalve dat je soms de trillingen - en een écht geluid! - gewaarwordt die worden gegenereerd door de choreografie van zuigers en kleppen die aan explosies worden onderworpen zodra je het gaspedaal wat feller indrukt.

Eerlijk gezegd, hoewel de stilte van de elektrische BMW i7 rustgevend werkt, verkiezen we toch de meer levendige kant van de thermische versie. En hier kunje nog steeds spelen met de schakelspatels aan het stuur! Maar bovenal kan de thermische 7 Reeks prat gaan op veel meer dynamiek.

Logisch ook, want in vergelijking met de i7 gooid de BMW 760i uiteindelijk zo’n 400 kilo minder in de weegschaal. In het geval van de 740d bedraagt het verschil zelfs 600 kilo. Maar goed, alles is relatief, want het gaat hier uiteindelijk om bakbeesten die sowieso meer dan 2 ton wegen. Qua puur plezier op bochtige trajecten kan de i7 in ieder geval de vergelijking niet doorstaan... Dat geldt natuurlijk ook voor het rijbereik, zeker ten opzichte van de 740d, die uitpakt met de actieradius van een kameel. Het laatste voordeel van de thermische BMW 7 Reeks is dat diens koffer groter is: tot 540 liter in plaats van 500 voor de i7. 

Review 2023 BMW 7

Verdict

Voor wie nog niet klaar is of de nodige middelen ontbeert om helemaal elektrisch te gaan met de BMW i7, houdt de nieuwe 7 Reeks krachtige hybrideversies in zijn gamma, die niet alleen relatief zuinig draaien, maar ook prettiger en ongetwijfeld veelzijdiger zijn in gebruik. In ieder geval, comfort en rijplezier blijven de grote specialiteiten van dit model, waarvoor deze jongste editie helaas een nog hogere prijs vraagt

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW 7 Reeks

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars