Concept
De Skoda Kodiaq kan wat zijn kleinere SUV-broers, de Kamiq en de Karoq, niet kunnen: een vlammende vuist vormen tegen de steeds sterkere concurrentie. Een facelift die visuele updates combineert met technologische upgrades moet voor nog meer slagkracht zorgen. Het koetswerk krijgt een aangepaste voorzijde aangemeten, met een hogere motorkap, een rechter radiatorrooster en slankere lichtblokken. De Skoda Kodiaq krijgt ook andere bumpers, die het koetswerkontwerp wat stoerder doen ogen.
Onze testwagen kwam in het uitrustingsniveau Sportline, herkenbaar aan de zwarte designtoetsen, de flinke 19-duimvelgen en de ledkoplampen met matrixtechnologie. Het interieur van deze dynamischer aangeklede Skoda Kodiaq krijgt een sportstuur en sportstoelen, het anders optionele Digital Dashboard is hier standaard. De SUV blijft beschikbaar als zevenzitter en pronkt nog steeds met een maximaal laadvolume van zo maar eventjes 2.065 liter. De koffer komt bovendien met een aantal slimme bagagefeatures die het laden en lossen nog eenvoudiger maken.
Rijgedrag
De vernieuwde Skoda Kodiaq doet het nog steeds zonder plug-inhybridevariant, het motorenpalet beperkt zich tot twee benzines (1.5 TSI en 2.0 TSI) en een diesel (2.0 TDI). De Tsjechische VW-dochter telt opnieuw een RS-versie in de rangen, al ruilt die zijn diesel voor een benzinekrachtbron, goed voor een piekvermogen van 245 pk. Wij zochten het andere eind van het spectrum op en testten de Skoda Kodiaq als 150 pk en 250 Nm sterke 1.5 TSI, die de voorwielen aandrijft via de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling.
De 1,5-liter-turbobenzine beschikt over cilinderuitschakeling om de brandstofconsumptie te beteugelen, wat resulteert in een testgemiddelde van 7,8 liter per 100 kilometer. Geen recordwaarde, maar zeker niet slecht voor een SUV die een lengte van 4,7 meter combineert met een gewicht van 1,7 ton. Maar reken niet op flitsende prestaties, want het nochtans soepel draaiende TSI-blokje mist de punch om de flink uit de kluiten gewassen Skoda Kodiaq tot grootse prestaties te verleiden. De DSG-transmissie schakelt wat hij kan, maar er is simpelweg niet voldoende koppel aanwezig. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 9,8 seconden, maar lijkt stukken langer te duren.
De Sportline-aanpassingen zijn van esthetische aard en veranderen dus niets aan het weggedrag van de Skoda Kodiaq. En dat hoeft ook niet, want deze SUV stuurt vlot en rijdt aangenaam, met net voldoende rijdynamiek voor een bovengemiddeld comfort. De actieve cruisecontrole met automatische snelheidsaanpassing raakt het noorden soms kwijt, de sportstoelen vonden we minder aangenaam zitten dan de standaard gemonteerde zetels en de stembediening van het infotainment wordt op de vreemdste momenten geactiveerd, maar het blijven kleine ergernissen op een verder uitstekend rapport.
Verdict
De Skoda Kodiaq draait al een tijdje mee, maar op de formule lijkt geen sleet te komen. Met zijn opgefriste koetswerkontwerp, opgewaardeerde dashboard en ruime interieur werpt deze SUV zich nog steeds op als een echte allemansvriend, als iemand die overal graag gezien wordt. De 1.5 TSI 150 is wat nipt voor de Kodiaq en als Sportline is het een wel erg dure Skoda, maar daar valt een mouw aan te passen door een krachtigere motor te combineren met een minder luxueus uitrustingsniveau.
- Ruim interieur en grote koffer
- Stijlvolle Sportline
- Verkrijgbaar als zevenzitter
- Basisbenzine valt iets te licht uit
- Geen budget-SUV, ondanks Skoda-badge
- Rijgedrag leidt wat onder afmetingen en gewicht
Verwante testen
20-10-2021
5In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!