Concept Maxus Mifa 9
De Maxus Mifa 9 is een imposante MPV met een koetswerk dat 5,27 meter lang, 2 meter breed en 1,84 meter hoog is. Dankzij die afmetingen biedt deze monovolume plaats aan zeven inzittenden, die verdeeld worden over drie zetelrijen en dat in een 2+2+3-configuratie. Later volgt ook een Maxus Mifa 9 met acht zitplaatsen.
De Maxus Mifa 9 biedt minstens 466 liter aan laadvolume, ook als alle zitplaatsen bezet zijn. Klap je zowel de twee captain chairs in het midden als de achterbank weg, dan groeit de kofferinhoud tot een redelijk indrukwekkende 2.017 liter. Het ideale vipbusje voor vervoer van en naar de luchthaven, dus.
LEES OOK Ook VW ID.Buzz krijgt langere wielbasis en zeven zitplaatsen
De Maxus Mifa 9 is een 100% elektrische monovolume die vlot 2,4 ton op de weegschaal zet. De aandrijflijn combineert een 180 kW/245 pk sterke elektromotor met een lithium-ionbatterij van 90 kWh, die een WLTP-rijbereik van 440 kilometer belooft. Dat accupakket van CATL-makelij kan je snelladen tot 120 kW, waardoor een half uur volstaat om de batterij van 30 naar 80% bij te laden.
De nieuwe Maxus Mifa 9 wordt geleverd in 3 uitrustingslijnen: Elite (68.990 euro), Luxury (75.990 euro) en Premium (82.990 euro). Best stevig, ondanks de genereuze standaarduitrusting. Vooral voor een merk zonder naambekendheid dat eigenlijk naar de gunsten van kroostrijke gezinnen hengelt.
Rijgedrag Maxus Mifa 9
Erg lang was onze eerste kennismaking met de Maxus Mifa 9 niet. We hadden de gelegenheid om de elektrische monovolume te proberen op een parcours van een kleine 100 kilometer, waarbij we vooral kleine wegen voor de wielen geworpen kregen. De geruisloze kracht van het elektrische aandrijfgeheel past de Maxus Mifa 9 wel, al moeten de 245 paarden wel stevig aan de bak om het gevaarte in beweging te krijgen – en dat was in onbeladen toestand en zonder passagiers aan boord.
Je zit uitstekend en je hebt een goed zicht rondom het enorme koetswerk van de Maxus Mifa 9. We zijn ook aangenaam verrast door de kwaliteit van de filtering van de ophanging, die zorgt voor een comfortabele rit. Door de besturing, die niet gierig is met feedback. En door de correcte wegligging in bochten, ondanks zijn hoogte van bijna 1,85 meter – met dank aan de platte accu's in de vloer. Je krijgt de indruk dat de Maxus Mifa 9 gebouwd is om kilometers te maken, ook al schommelt het verbruik aan het einde van onze korte testrit wel tussen 20 en 22 kWh/100 km – wat zich vertaalt in een werkelijk rijbereik van ongeveer 350 kilometer.
De dynamische indrukken voor een MPV van dit formaat zijn dus behoorlijk goed. Hetzelfde kan niet gezegd worden van de kwaliteitsindruk: sommige van de lichtgewicht materialen en sommige geluiden die het meubilair maakt, zijn simpelweg niet op Europees niveau. En helemaal niet op het niveau van het gepeperde prijskaartje...
Verdict Maxus Mifa 9
De Maxus Mifa 9 is een atypische auto die onmiddellijk wil opvallen om bij zoveel mogelijk mensen bekend te geraken. De imposante afmetingen van het koetswerk resulteren in een royale binnenruimte en praktisch ingericht interieur, terwijl ook het rijgedrag voor voldoende comfort en gemoedsrust zorgt. De oplaadcapaciteiten zijn behoorlijk en de standaarduitrusting genereus, alleen is de prijs te hoog en de kwaliteit te laag.
In dit artikel : Maxus, Maxus Mifa 9
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!