Bij Mazda zijn er twee 2’s: de huiseigen 2 met SkyActiv-G-benzinemotor, die intussen al tien jaar meegaat (en eind dit jaar met pensioen mag), en deze 2 Hybrid, een kloon van de Toyota Yaris. Om die bloedband iets minder in de verf te zetten onderging de hybride Mazda 2 nu een facelift: de Europese designstudio van het merk – onder leiding van onze landgenoot Jo Stenuit – hertekende voor- en achterkant.
Koetswerk en interieur Mazda 2 Hybrid
Dat is vooral zichtbaar aan de neus, waarvan het radiatorrooster nu beter aansluit bij dat van de andere Mazda’s. Toch blijft de verwantschap met de Yaris zonneklaar, terwijl het interieur nog altijd een-op-een overgenomen werd van bij Toyota.
Het geheel oogt somber, maar zit degelijk in elkaar en verwelkomt een groter centraal aanraakscherm (tot 10,5 duim in de topversie). Achterin geen verandering: de ruimte is beperkt, en de kleine glasoppervlakken leiden er tot een benepen indruk.
Motor en rijgedrag Mazda 2 Hybrid
Onderweg koppelt de Mazda 2 Hybrid nog altijd een wendbaar karakter in de stad aan een volwassen onderstel daarbuiten. Anders dan zijn Toyota-donor heeft de Mazda wel geen recht op de nieuwe 130 pk-variant van de 1.5 Hybrid, maar houdt hij het bij 116 pk. Op zich volstaat dat, want de specifieke architectuur van dit aandrijfgeheel maakt dat je het in de praktijk rustig aan doet: te veel gas op de plank en de benzinemotor wordt loeiend de toeren in gejaagd.
Deze zelfladende full hybrid komt het best tot zijn recht bij een kalmere rechtervoet, waarbij hij de kans krijgt om zich ook puur op zijn elektromotor voort te bewegen, volledig schokvrij en in alle zachtheid. Met als kroon op het werk een verbluffende zuinigheid, gaande van ongeveer 4 l/100 km in en om de stad, tot een litertje meer op de snelweg.
Belgische prijs Mazda 2 Hybrid
Anderzijds is deze hybride Mazda 2 een dure vogel, met basisprijzen tussen 27.790 en 35.690 euro. Tot overmaat van ramp zijn er geen opties, maar werd alle uitrusting verdeeld over de niveaus – wat bijvoorbeeld betekent dat navigatie, het grote centrale scherm van 10,5 duim of het panoramadak pas in beeld komen op de topversie Homura Plus van meer dan 35.000 euro!
Een Toyota Yaris is iets minder duur, en bovendien gedekt door een uitgebreidere garantie (10 jaar of 200.000 kilometer tegenover 6 jaar of 150.000 kilometer voor de Mazda).
Verdict Mazda 2 Hybrid
Het vriendelijker snoetje van de vernieuwde 2 Hybrid zal sommige klanten misschien sneller naar Mazda doen neigen, terwijl anderen zullen opperen dat je bij Toyota meer waarborg krijgt én een ruimere keuze, inclusief 130 pk-variant en een gespierde GR Sport-uitvoering die bij Mazda ontbreken.
Verwante testen
13-02-2024
4In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda2 hybrid
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!