De huidige generatie van de Toyota Yaris gaat intussen sinds 2020 mee, dus stuurt de Japanse constructeur zijn hybride stadswagen langs de plastisch chirurg voor een bescheiden facelift. Naast het koetswerk en het interieur enerzijds en het infotainment en de veiligheidstechnologie anderzijds, zegent Toyota de vernieuwde Yaris ook met een krachtigere motorvariant: deze Hybrid 130.
Concept Toyota Yaris Hybrid 130
Je moet goed kijken om de vernieuwe Toyota Yaris van de pre-facelift te onderscheiden. Veel verder dan nieuw ontworpen wielen en de nieuwe laktint Juniper Blue (jeneverblauw) gaan de wijzigingen niet. Binnenin valt vooral het nieuw instrumentarium op, met een digitale tellerpartij van 7 of 12,3 inch (afhankelijk van de gekozen uitvoering). Ook het infotainment wordt vernieuwd (met over-the-airupdates en MyT-applicatie voor de smartphone) en krijgt een display van 9 of 10,5 inch (opnieuw afhankelijk van de gekozen uitvoering).
De update zegent Toyota Yaris ook met nieuwe veiligheidssystemen, want de Japanse stadswagen draagt een nieuwe camera op de neus die de mogelijkheden van zowel het Pre-Collision System als van de Intersection Collision Avoidance Support gevoelig verbetert.
Als je de hardcore GR even buiten beschouwing laat, kan je de nieuwe Toyota Yaris enkel nog bestellen met een hybride aandrijflijn. Maar het HEV-aanbod wordt wel uitgebreid, want naast de bestaande variant met 116 pk, wordt er ook een 130 pk sterke versie aan het gamma toegevoegd. Diens 1,5 liter op benzine blijft even sterk, maar wordt dan gekoppeld aan een krachtigere elektromotor (+3 pk en +44 Nm).
Die extra power zorgt ervoor dat de Toyota Yaris Hybrid 130 nog 9,2 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Dat is 0,5 tellen sneller dan de tot Hybrid 115 herdoopte basishybride.
Rijgedrag Toyota Yaris Hybrid 130
In de praktijk merk je weinig van dat extra motorvermogen, vooral omdat de e-CVT de zaakjes wat vertraagt en eventuele sensaties in de kiem smoort. De transmissie met planetair tandwielstelsel is een zegen voor het brandstofverbruik van de hybride Toyota Yaris, maar fnuikt elke vorm van rijdynamiek.
Ook als Hybrid 130 komt de Toyota Yaris het best tot zijn recht door de verkeersstroom gedwee te volgen, zodat het hybride aandrijfgeheel de rijfasen op benzine netjes kan afwisselen met periodes waarop je enkel op elektriciteit onderweg bent - in de binnenstad zou je meer dan de helft van de tijd op stroom rijden.
`
Die soepel manier van voortbewegen staat een dynamisch bochtengedrag niet in de weg, met dank aan de stijve chassisstructuur en de goed gecontroleerde koetswerkbewegingen - zeker als GR Sport met 18-duimsvelgen en aangescherpte veren en dempers (een prijzig uitrustigsniveau dat voortaan voorbehouden blijft aan de Yaris Hybrid 130).
Verdict Toyota Yaris Hybrid 130
Je kan nauwelijks van een facelift spreken, daarvoor zijn de wijzigingen eigenlijk te beperkt. En ook naar de meerwaarde van de Hybrid 130 blijft het zoeken, want dat extra motorvermogen verandert weinig aan de brave inborst van de Toyota Yaris. Deze stadswagen rijdt vlot en soepel, maar een bommetje is de zakjapanner zeker niet.
De hybride aandrijflijn toont zich vooral zuinig, dus hou het bij de 116 pk sterke basisversie van de Toyota Yaris. De Hybrid 130 is duurder, zonder daar een concrete meerwaarde tegenover te zetten. Dat neemt niet weg dat het een bijzonder aangename en competente stadswagen blijft.
Verwante testen
In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!