Een wat druiligere dag op het circuit van Jarama. In de pitlane ontwaren we vier Toyota’s GR Yaris. Twee ervan zijn exemplaren zoals we die tot nog toe kenden, maar het zijn vooral de twee andere, in de kleuren van Gazoo Racing verhulde auto’s die ons intrigeren. Dat zijn namelijk vernieuwde exemplaren voor het modeljaar 2024, die op enkele punten werden bijgespijkerd. En die naast met manuele zesbak ook te verkrijgen zal zijn met een gloednieuwe achttrapsautomaat van Aisin-makelij.
Concept Toyota GR Yaris
Van Toyota-ingenieur Naohiko Saito leren we hoe de Japanners voor deze update in vier fases te werk gingen: ontwikkeling, competitie, fouten en verbetering. In een aantal landen – zoals Spanje, Italië en Japan zelf – wordt de GR Yaris namelijk ingezet in een monomerkencup rally, waarin een aantal min of meer systematische zwakheden kwamen bovendrijven.
Zo bleken de zuigers en de ophangingsarmen van de Toyota GR Yaris weleens kapot te gaan, terwijl ook de voorbumper kwetsbaar bleek. Daarnaast klaagden vele rijders over een te hoge rijhouding, een slecht opgesteld centraal scherm of een te discreet uitlaatgeluid. Allemaal dingen die de Japanse constructeur voor het modeljaar 2024 heeft willen rechtzetten…
De voorste bumper van de vernieuwde Toyota GR Yaris heeft nu een metalen raster, zodat hij beter bestand is tegen schokken. Ook de radiatoren erachter werden wat verplaatst. Achteraan werd de auto lichtjes hertekend. Binnenin zijn de instrumenten nu volledig digitaal, maar uiteindelijk is toch vooral die automaat het grote nieuws.
Deze lichte en compacte overbrenging weegt maar 20 kilogram meer dan de manuele versnellingsbak. Nochtans is ze opgebouwd uit heavy duty-materialen, want ze werd uitgebreid getest door Toyota’s officiële rallycoureurs op de meest uitdagende terreinen. Een vloeistofkoeling voorkomt dat de bak te heet zou worden.
Rijgedrag Toyota GR Yaris
Voor 2024 werd ook de kleine 1,6 liter-turbomotor herbekeken. De driepitter kreeg er – ongeacht de versnellingsbak – 20 pk en 30 Nm bij, zodat hij er nu 280 pk en 390 Nm uitperst. Er zijn nog altijd drie rijprogramma’s: Sport, Normal en Eco – die laatste stand bewijst haar nut in de stad, door het stuur minder zwaar en de respons op het gaspedaal min of meer normaal te maken. Met een draaiknop kun je verder nog kiezen uit drie instellingen voor de vierwielaandrijving: Normal (met een koppelverdeling over voor- en achteras van 60/40 procent), Gravel (53/47 procent) en Track (waarin de verdeling varieert tussen die uitersten).
Eerst worden we de piste opgestuurd in de manuele 2024-versie van de Toyota GR Yaris. Wat meteen opvalt, is dat de rijhouding effectief verbeterd werd, zodat we optimaal kunnen genieten van het extra vermogen en koppel. De auto stormt namelijk vlugger op de haarspeldbochten van Jarama af dan in de oude versie, die we ter vergelijking ook even kort aan de tand kunnen voelen.
Het is dan ook extra op je qui-vive zijn bij het aansnijden van een van de laatste linkse, die je al remmend aansnijdt. Waarbij meteen duidelijk wordt dat de GR Yaris nog altijd vrolijk gaat oversturen – tot groot plezier van alle rallycoureurs. En van ons...
De versie met automaat waarin we daarna overstappen, maakt het rijden iets gemakkelijker, want doordat je je niet hoeft te bekommeren om het schakelen, kun je je beter concentreren op de ideale rijlijn. De bak zelf schakelt snel en kordaat, maar je kunt ook altijd zelf nog ingrijpen, via de lepels achter het stuur… Die hadden weliswaar misschien iets groter mogen zijn.
Verdict Toyota GR Yaris
De aanpassingen aan de Toyota GR Yaris doen geen afbreuk aan het nog steeds gul geschonken rijplezier en dankzij de optionele automaat kan de Japanse hot hatch nu ook een ruimer publiek aanspreken. De nieuwe GR Yaris komt in de zomer van 2024 op de markt, maar de Belgische prijs is nog niet bekend. Weet echter dat de oplage ook deze keer beperkt is en dat de vraag het aanbod overstijgt. Er snel bij zijn is dus wederom de boodschap.
Verwante testen
In dit artikel : Toyota, Toyota Yaris
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!