Concept
Tradities zijn er om in ere te houden, moeten ze bij Smart gedacht hebben. Dus komt er van de nieuwe ‘hashtag one’ meteen ook een sportversie die opnieuw de naam van de bekende Mercedes-tuner draagt. Neen, niet AMG natuurlijk. Wel Brabus, dat Smart al 20 jaar van extra peper voorziet. In het geval van de #1 zijn dat bits en bytes die een extra elektromotor inschakelen als de bestuurder daar via de rijmodi om vraagt. Daarmee heeft deze Smart Brabus dus achterwielaandrijving als het moet, en vierwielaandrijving als het mag, om zijn 156 extra paarden overtuigend aan de grond te zetten.
Samen met de 272 pk van de standaardversie geeft dat zomaar even 428 pony’s die door 543 Nm ondersteund worden. Allemaal in een pakket ter grootte van een Volkswagen Golf met een niet overdreven prijs – althans in EV-termen – van 47.995 euro. Of de elektrische hot hatch daarmee eindelijk geboren is? Welnu, dat ligt eraan in welke rijmodus je onderweg bent. In alles behalve de Brabus-stand komt deze Smart #1 helemaal niet zo gepeperd over. Om de hele stoeterij te sommeren moet je dus doelbewust naar standje B zappen (die staat voor één keer niet voor Brake, maar voor Brabus), wat de interieurambiance meteen doet blozen en de speakers laat hijgen.
Zo geconfigureerd schiet de Brabus efficiënt uit de startblokken en floept er binnen de 4 seconden 100 km/u op de minimalistische snelheidsmeter, wat best pittige prestaties zijn voor een lifestyle-EV als de Smart #1. Vandaar ook dat de bumpers hier boller staan, de motorkap extra sleuven krijgt en zowat elk paneel wel ergens een rood accentje heeft. Maar als de prestaties zo pittig zijn als hier het geval is, dan kunnen we best met die Brabus-opsmuk leven.
Rijgedrag
Hoeveel de tuner uit Bottrop precies met de Smart #1 te maken heeft, valt moeilijker te achterhalen. Op de internationale persvoorstelling viel er alvast niemand met een Brabus-pet te bespeuren, terwijl onze vraag naar technische uitleg half China heeft doorkruist alvorens er een antwoord op kwam. Pas na veel aandringen kregen we te horen dat er best wat veranderd is aan de Brabus-variant, waardoor die een stuk strakker stuurt en tegelijk wat speelser is geworden.
Als gevolg van de 120 kilogram die de extra aandrijving aan de Smart #1 Brabus toevoegt, zijn zowel de schokdempers als de veren aangepast, maar… is de gewichtsverdeling ook nagenoeg perfect uitgevallen. Meer gewicht noopt natuurlijk ook tot betere remmen: de schijven vooraan groeien met 23 millimeter en zijn 2 millimeter dikker. De stuurrespons is tot slot ook sneller en de weerstand meer uitgesproken, wat de specifieke negentienduimers harder laat werken in combinatie met de deeltijdse vierwielaandrijving.
Vanbinnen zit je op dezelfde stoelen als in de reguliere Smart #1, zij het met andere kleurtjes. Ze steunen vooral goed aan de rug, maar bieden hier dankzij hun bekleding van (imitatie)suède ook meer houvast. Idem dito voor het alcantara sportstuur dat deze Brabus fijn om zijn middelpunt laat pivoteren. Om na te gaan of er echt een driftkikker in verborgen zit, zullen we eens een natte circuitdag moeten bezoeken. Maar zelfs op kurkdroge slingerwegen laat de achterkant zich netjes zetten om de voorkant te laten bijten, wat op zich al uniek is voor een elektrisch voertuig.
Zo gereden klimt het verbruik van de Brabus weliswaar vlot boven de 20 kWh/100, al is het rijplezier gelukkig navenant. Dat het reële rijbereik met een zware voet geen 350 kilometer bedraagt zoals in de Smart #1, maar eerder 300 kilometer, nemen de liefhebbers er allicht graag bij. De 66 kWh grote batterij opladen kan per slot van rekening tot 22 kW op wisselstroom en 150 kW op gelijkstroom, wat de pitstops beperkt houdt.
Verdict
Het was best een verrassing dat ook de Brabus-versie al rijklaar op de lancering van de Smart #1 in Lissabon stond. Na een korte, maar uitdagende test werd dat zelfs ‘een aangename verrassing’, omdat deze sportversie zijn attributen prima op een rijtje heeft. Geen al te stugge demping? Check. Voldoende vermogen? Aanwezig. En zelfs een speels rijgedrag? Absoluut. We kunnen dan ook niet wachten om deze variant eens in België te monsteren, ook al zijn de levertermijnen nog niet bekend.
In elk geval schaart deze Brabus-variant zich bij de leukere EV’s van het moment – genre Cupra Born e-Boost en Mini Cooper Electric. Met dat verschil dat deze Smart nog krachtiger is en zijn haren feller loslaat. Want laat ons eerlijk zijn: daar ontbreekt het al veel te lang aan in de EV-klasse onder de 50.000 euro.
Verwante testen
06-10-2022
11 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!