Het concept
In België bestaat het segment van de mini-stadsautootjes met vierwielaandrijving vandaag uit… twee modellen: de voor de hand liggende Fiat Panda en zijn Japanse tegenhanger Suzuki Ignis 4x4. Zelfs Subaru maakt er geen deel meer van uit. Onze interesse ging uit naar de meest recente, de Japanner, die nog veel te weinig gekend is – wat ook vrij normaal is gezien de lage leeftijd van het model en zijn beperkte verspreiding – hoewel hij nog zo interessant en origineel is.
AllGrip Auto, veiligheid troef
De vierwielaandrijving AllGrip “Auto” vormt het meest eenvoudige element van Suzuki’s aanbod van vierwielaandrijvingssystemen, dat nog twee andere onderdelen kent. Er is nog het AllGrip Select (van de Vitara) en het AllGrip Pro (Jimny). In dit geval is de bedoeling niet om bergen te beklimmen via boswegeltjes, maar wel om je op alle wegen op je gemak te voelen, zelfs als daar een sneeuwtapijt op ligt. Let wel: vierwielaandrijving is beter, maar op de sneeuw kan het pas zijn volle potentieel benutten met aangepaste banden. Het AllGrip Auto blinkt uit door zijn transparante werking en de bestuurder laat het zijn ding doen aangezien het hier om het principe van een viscokoppeling gaat, die onder moeilijke gripomstandigheden automatisch een deel van het koppel naar de achteras versluist. Toch heeft de bestuurder twee “noodknoppen” ter beschikking: een voor bijzonder gladde oppervlakken zoals modder of sneeuw – in feite een andere ijking van de trekkrachtcontrole die een 50/50-blokkering van het differentieel imiteert – en een afdaalhulp, die nuttig kan zijn in een softroadcontext.
Hoe hij rijdt
De Ignis brengt een vorm van sereniteit waar geen enkele andere stadsauto (behalve de Fiat Panda) aanspraak op kan maken. Op de besneeuwde wegen van eind januari houdt hij zijn koers aan en de overbrenging reageert altijd zeer snel op gripverlies. Zijn lage gewicht en behoorlijk smalle bandjes (175) dragen natuurlijk bij aan deze opmerkelijke efficiëntie, die ook in de regen haar verdiensten heeft. Op het droog wordt de Ignis 4x4 een oerklassieke voorwieltrekker, maar het AllGrip blijft altijd op zijn hoede voor valstrikken (plassen, vettige stukken enzovoort). De 90 pk sterke (niet drukgevoede) 1.2 wist ons te verblijden met zijn levenslust en met zijn heel uitgesproken “zestienklepperstem”. Deze motor geeft de Ignis vrij gemakkelijk toegang tot grote verkeersassen, waar je echter wel moet kunnen leven met een licht gebrek aan precisie (heel lichte besturing) boven de 140-150 km/u op de teller en met flink wat lawaai.
Ons verdict
Je kan nog een originele auto vinden voor een eerlijke prijs. Deze Ignis AllGrip komt je zowel qua look als op technisch vlak tegemoet. Maar tot wie richt hij zich nu echt? We zouden zijn afzetmarkt in ons Belgenlandje situeren in de hoogste gebieden, waar de bebossing het dichtst is en de meeste sneeuw valt, maar ook aan de kust, waar het zand al eens een hinderende factor vormt. Maar waar je ook woont of waar je ook rijdt, het AllGrip Auto is meer dan gewoon bluf en vormt een reële troef voor de veiligheid.
- Originaliteit
- Efficiëntie AllGrip
- Verhouding afmetingen-binnenruimte
- Niet goedkoop
- Stijl niet ieders meug
- Kleine koffer
Verwante testen
29-03-2017
14In dit artikel : Suzuki, Suzuki Ignis
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!