Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Volkswagen Polo GTI: in de voetsporen van de Golf

Geschreven door Olivier Duquesne op

De Volkswagen Polo wil rebelleren in de GTI-familie. De kleine polyvalente berline gaat voor een tweeliter en klimt zo naar 200 pk. Heeft hij met zijn DSG-bak meer in huis dan gewoon een trainingspak?

Prijs
NB

Zoals met de VW Golf GTI (met 245 pk) kunnen we de Polo GTI een bepaalde gentrificatie verwijten. Hij heeft echter, onder de subtiele sportkledij, enkele verleidelijke karaktertrekken gekregen. Te beginnen met zijn ‘upsizing’. De achttienhonderd heeft plaats gemaakt voor een 2.0 TSI. Het is geen toegeknepen Golf GTI-blok, maar een viercilinder van Audi met hoge compressieverhouding (11,65:1). Hij gebruikt een kleine turbocompressor en variabele kleppentiming. Het blok stuurt 200 pk (van 4400 tpm tot 6000 tpm) en 320 Nm (bij 1500 tpm) naar de voorwielen via een DSG-bak met zes verzetten. Deze extra spierkracht wordt vergezeld door een aangepaste ophanging. Deze nieuwe geometrie verlaagt de carrosserie met 15 mm. Optioneel is het mogelijk om actieve demping te kiezen, waarmee de Polo GTI nog 15 mm dichter bij de grond komt. Daarentegen slaat de Polo GTI een mechanisch sperdifferentieel over voor de voorwielen.

Discreet

Buiten de rode remklauwen, het rode lijntje, de honingraatgrille, de voorbumper, de velgen, de dubbele uitlaatpijp, de tartanbekleding en de logo’s is de Polo GTI niet van het type m’as-tu-vu. De discretie gaat verder met een motor die maar stilletjes ronkt. Bij een sneller ritme worden de trommelvliezen van de inzittenden gelukkig in trilling gebracht door meer opwindende geluiden. De muziek klinkt zwaar en is alomtegenwoordig in Sportmodus, maar ze wordt kunstmatig doorgegeven via de luidsprekers.

Prestaties

Met een 0 tot 100 km/u in 6,7 s en een topsnelheid van 238 km/u, vereist de 1280 kg zware Duitser beide handen aan het stuur. Aan tractie ontbreekt het soms op vettige wegen. Zelfs als het droog is, is de Polo GTI niet immuun voor doorslippende wielen. En zover is het gekomen met zijn kleine karaktertrek. De teugels dienen goed vastgehouden te worden tijdens snelle acceleraties, alsof de voorwielen elk hun eigen tegengestelde richting op willen gaan, wat de zintuigen opwerkt. Maar zonder de bestuurder ooit in gevaar te brengen. De Polo mist echter wat durf bij sportief rijden. De motor incluis boven de 4400 tpm. De schakelpeddels achter het stuur zijn te klein om toegankelijk te zijn in alle situaties. Het is dus beter om de DSG-bak zelf de versnellingen te laten kiezen. De puristen kunnen zich troosten door een beetje geduld uit te oefenen. Een manuele bak komt in de loop van 2019.

Op goed geluk

Hij is comfortabel op de lange asfaltwegen, zelfs zonder overmatige stevigheid met de optionele 18-duimsvelgen. De VW Polo GTI toont zich sereen bij het naderen van bochten op open wegen. Zijn bijtende remmen en zijn goed gecontroleerde sturing staan hem toe een mooi ritme te volgen zonder tegenspraak. Het stabiele chassis voorkomt elke slipneiging. Zolang je hem niet tot het uiterste duwt. Daar is ook de Polo GTI niet immuun voor onderstuur en aarzeling uit bochten. De Polo wilt liefst binnen de lijntjes blijven kleuren.

Voor elke dag

Ondertussen blijft de Polo GTI een praktische auto met zijn 5 deuren, terwijl zijn wielbasis van 2,55 m voldoende ruimte biedt achterin. En de koffer is groot genoeg om een gezellig uitje te doen met deze auto van 4053 mm zonder enig probleem. Ja, het brandstofbudget zal moeten berekend worden op een gemiddelde tussen 7 en 8 l/100 km als het tempo soms wat hoger gaat. En veel meer dan de officiële 6,1 l/100 km als we ons, ondanks alles, niet druk maken om de conventies.

De prijzen

De Polo GTI biedt zich aan vanaf €27.670 met zijn 17-duimsvelgen, mistlampen en een botspreventieradar met voetgangersherkenning, allemaal standaard. Maar aan deze prijs zitten er nog geen led-lampen op, noch een digitaal dashboard. Zelfs geen achteruitrijcamera of snelheidsregelaar. Daarvoor moet er in de optielijst worden gegaan, voor €200, €400 of zelfs €900. Wat betreft het infotainmentpakket met smartphoneintegratie en een touchscreen van 8 inch (in plaats van 6,5), moet er zelfs €1625 afgetikt worden. Zonder inductieladen, dat in het Comfortpack zit (€610). Kortom, voor minder dan €31.000 (en zelfs €35.000 voor een veeleisende klant) zal het moeilijk zijn om het geluk te vinden met de Polo GTI.

Ons verdict

De Volkswagen Polo GTI is minder extravert dan de Ford Fiesta ST, de Renault Clio RS of de Toyota Yaris GRMN, hij ligt dichter bij de Peugeot 208 GTi. Hij wil zich vooral onderscheiden van de concurrentie door het compromis tussen comfort en sportiviteit. Snel en precies, de 200 pk sterke kleine berline schudt de wervelkolom niet doorheen dankzij zijn ophanging met gecontroleerde stijfheid. Aan de andere kant is rijden met één hand verboden bij een zware voet. Plankgas vertrekken gaat bijna systematisch gepaard met slippende voorwielen van deze Polo met de grootte van een Golf III GTI, maar met het vermogen van de Golf V GTI. Leuk, zeker, maar zonder Fast & Furious te spelen.

Foto’s: Lennen Descamps

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker