Concept
De X1 onderging kende een heuse revolutie in 2015, toen BMW hem op het platform zette dat het ook al voor enkele andere voorwielaangedreven modellen gebruikte. En ook voor de Mini, trouwens. Natuurlijk zijn er ook varianten met 4x4, het blijft tenslotte een SUV. Maar de s-versies, zoals onze 18i, komen dus met (enkel) voorwielaandrijving. Goed, dat wisten we eigenlijk al.
Het is een trend bij wel meer merken, enorme radiatoren op de snoet. BMW werkt aan nog aanzienlijk grotere varianten voor zijn toekomstige topmodellen, zo laten enkele concepts toch al vermoeden. Voor deze X1 werden de twee niertjes ook weer wat groter en plakken ze nu tegen elkaar, maar de facelift heeft verder niet zoveel om het lijf.Er zijn ook nog nieuwe lichtblokken en dito bumpers, dat is het zowat wat het uiterlijk betreft. Meer was niet nodig, de X1 blijft een moderne verschijning en vroeg dus zeker nog niet om een duurdere schoonheidsoperatie.
Rijgedrag
In het interieur merk je wel dat de auto al enkele jaren meegaat. Zo telt het dashboard nog altijd twee eerder klassieke wijzerplaten. Nieuw is wel het flinke scherm bovenop de middenconsole. Het is 10,25 duim groot, maar je moet er enkele duizenden euro voor bijbetalen. Die optie komt dan wel met navigatie en een head-up display. Jammer, Android Auto is nog niet beschikbaar (Apple CarPlay wel). De X2 mag (met vergelijkbare mechaniek) dan iets duurder zijn, de wat lager in de hiërarchie te situeren X1 is wel de meest praktische van de twee. Met dank aan een (over 13 centimeter) verschuifbare achterbank en sowieso verrassend veel plaats voor de benen.
Het aanbod is behoorlijk groot, de door ons geteste sDrive18i heeft een 1,5 liter met slechts drie cilinders van 136 pk en 200 Nm voor een (leeg)gewicht van toch een dikke 1,5 ton. Het lijkt eerder mager voor het nog altijd met topprestaties en een fijne rijdynamiek geassocieerde BMW, maar het volstaat eigenlijk wel voor het gebruik dat de meeste eigenaars van deze instap-X1 zullen maken. Een aanrader is zeker de gerobotiseerde en alerte zeventraps met dubbele koppeling, die kost je dan wel 2.100 euro extra. Ze staat, afhankelijk van je rijstijl, ook gerant voor een iets lager verbruik. Geen overbodige luxe. Wie ook regelmatig in de stad vertoeft, mag toch rekening houden met een gemiddelde van zo’n 8,5 liter per 100 kilometer. Nog iets over de motor, die heeft niet de meest verfijnde klank. We vertelden het al, het is maar een driecilindertje.
Verdict
Als je de blits wil maken, is de sportiever gelijnde X2 natuurlijk een betere keuze. Maar voor een middelgrote familie blijft de X1 de beste optie, de BMW laat zich dan ook vergelijken met tal van andere SUV’s van zowel Europese, Japanse als Koreaanse origine. Er zijn er genoeg, maar ze dragen dus niet allemaal de prestigieuze familienaam uit München. Waar je, “goede” tradities indachtig, nog altijd wat extra voor moet neertellen.
Dat doe je beter niet voor grotere velgen. Die ogen misschien wel mooier, maar ze knagen ook aan het veercomfort. En dat lijkt ons voor dit soort auto toch belangrijker dan de rijdynamiek, door de nogal lichte besturing wordt deze X1 sDrive18i sowieso nooit een sportwagen. Ook al telt het gamma, naast verschillende diesels, ook nog enkele straffere benzinemotoren en vooral een 2 liter met een leuke 231 pk. En dan ook standaard vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!