Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Honda ADV350 (2022) - de scooter als SUV?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Forza krijgt het gezelschap van de Honda AD350. AutoGids doet de test met deze maxiscooter met SUV-trekjes.

Concept

Nog een maxiscooter met 350 cc in het Honda-gamma? Jawel! Want ook al is de nieuwe gebaseerd op de Forza 350, toch is de ADV350 beduidend anders. Zo geven de dubbele ledkoplampen de ADV350 al een compleet andere uitstraling dan de Forza met dezelfde cilinderinhoud. De voorkant van de scooter is avontuurlijk hoog opgetrokken, handkappen behoren tot de standaarduitrusting en het blokkenpatroon van de Metzeler Karoo Street-banden wekt op zijn minst de indruk dat je er ook op een grindpad mee uit de voeten kunt.

Het kuipwerk van de Honda ADV350 laat het grootste deel van de upside-downvoorvork onbedekt en de kuipdelen lijken wel gestapeld. Met een beetje verbeelding zie je in de voortrein een soort van schild, maar dan met een windscherm dat over 133 mm in de hoogte verstelbaar is. Jammer genoeg kan dat enkel stilstaand, want je hebt beide handen nodig om het schuifsysteem te bedienen. Onder het zadel zit 48 liter aan opbergruimte; er passen probleemloos twee integraalhelmen in en een tussenschot laat je toe om je spullen een beetje te organiseren.

In het ruime handschoenkastje aan de linkerkant vind je niet alleen een USB-C-aansluiting, de ADV350 is ook voorzien van Honda’s Smartphone Voice Control System. Het sleutelloze Smart Key-systeem vervangt niet alleen de klassieke sleutel om deze scooter te starten, je bedient er ook de kofferruimte onder het zadel en de optionele topkoffer mee. Voor de warhoofden onder ons is de ‘lokalisatieknop’ uiterst handig: met een druk op de knop floepen de knipperlichten van de ADV350 aan, zodat je je scooter meteen gevonden hebt.

2022 Honda ADV350 review

Rijgedrag

De krachtbron van de Honda ADV350 kennen we al uit de Forza 350: een vloeistofgekoelde monocilinder met elektronische injectie, goed voor 29 pk bij 7.500 opm en 31,5 Nm bij 5.250 opm. De automatische variokoppeling wordt opnieuw gecombineerd met de zogeheten V-Matic-aandrijving, maar de verhoudingen werden aangepast voor verbeterde acceleratie en een levendiger blokkarakter. Honda Selectable Torque Control (HSTC), Honda’s tractiecontrole, is op twee niveaus instelbaar.

De eerste helft van de 150 kilometer lange testrit op Sicilië werken we af met het mes tussen de tanden, het tweede deel van het parcours gaat het eerder aan hoempa-hoempatempo. Het resultaat is een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per honderd kilometer - als je een beetje je manieren houdt dan moet 300 km met een volle tank zeker haalbaar zijn.

Op het stuk snelweg dat we voor de kiezen krijgen, lezen we een topsnelheid van 144 km/u op het dashboard. Mét de ruit in de hoogste stand, natuurlijk. Dat is beslist niet verkeerd voor een scooter van 350 cc, al leer ik uit dat stukje volgas ook wel dat de bescherming tegen de elementen niet het sterkste punt is van de Honda ADV350. Het windscherm en het frontale kuipwerk zijn niet echt ruim uitgevoerd ,zodat de onderbenen en de romp nog flink wat wind vangen. De handen en het hoofd worden wel voorbeeldig uit de wind gezet. Het zadel is vrij comfortabel, maar dat de twee remhendels niet instelbaar zijn is simpelweg een blunder.

Het motorblok is efficiënt en zelfs romig. Op auditief vlak valt er niet veel te beleven. Maar als je bij groen de maxiscooter an zijn oor draait, gaat hij er wel bijzonder snedig vandoor. Zonder dat er sprake is van trillingen. Een belangrijke factor in het levendige en speelse karakter van de Honda ADV350 zijn de nagelnieuwe wielen. De uit aluminium vervaardige gietwielen (15” voor- en 14” achteraan) met zes ontdubbelde spaken zijn specifiek ontwikkeld om licht aan te voelen en veel informatie vanaf de weg door te sturen, en dat voel je echt bij het insturen en overgooien.

De 37 mm upside-down biedt 125 mm aan veerweg en wordt - net als bij een motor - gemonteerd met een dubbel T-stuk, een constructie die de voortrein van de Honda ADV350 voelbaar strakker maakt. De stereovering met piggyback achteraan heeft drievoudig progressief gewonden veren om zowel solo als duo een maximum aan comfort en controle te geven op diverse ondergronden. De vering draagt zeker bij tot het instant vertrouwen dat de ADV350 vanaf de eerste meters schenkt, ook een uitstapje op wat licht onverhard hoef je niet met zweet in de handpalmen aan te vatten.

De enkele remschijf in het voorwiel (256 mm ) en de remschijf achteraan (240 mm) krijgen de assistentie van het tweekanaals-ABS, een combine die hun werk naar behoren vervult. Bij een harde remactie worden de noodknipperlichten geactiveerd. Het enige punt waarop de ADV350 ontgoochelt, is het dashboard. Het aanbod aan informatie is ruim, maar wie in 2022 een nieuwe doelgroep wil charmeren, kan echt niet meer met een simpel LCD-dashboard komen aandraven. TFT is inmiddels de norm, jongens.

2022 Honda ADV350 review

Verdict

Het kon eigenlijk niet mislopen met de Honda ADV350: de Forza 350 is een steengoede basis en de ADC gooit daar frisse en eigentijdse looks bovenop. De grootste uitdaging voor Honda is om publiek naar de ADV350 te lokken, want met de Forza 350 en de SH350i is de concurrentie in eigen showroom sowieso niet mals. Het speelse, levendige karakter en de bijzondere looks worden ongetwijfeld de belangrijkste troefkaarten van deze maxiscoter.

2022 Honda ADV350 review

Bron: je kan de uitgebreide test van de Honda ADV350 nalezen in Motorrijder-magazine.

Verwante testen

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars