Concept
Terwijl Columbus boven op z’n zuil nog maar eens blijk geeft van weinig oriëntatievermogen door naar Afrika te wijzen in plaats van Amerika, rijden we welgemutst wél de juiste richting uit: dwars door Barcelona, onze navigatie op het dashboard volgend, een haast zekere elektrische toekomst en nieuwe wereld tegemoet. We doen dat in het zadel van de BMW CE 04, de gloednieuwe elektrische scooter waarvoor het merk resoluut leentjebuur speelde bij hun autobroeders.
De 40 door de CE 04 gebruikte lithium-ioncellen zijn immers identiek aan de exemplaren die je in het batterijpakket van de elektrische BMW i4 vindt. Als we de Duitse constructeur mogen geloven, dan geraakt deze scooter 130 km ver op een acculading (of 100 km als je voor de A1-versie zou opteren). De vloeistofgekoelde elektromotor komt van de vierwielers, als een derde deel van het plug-inhybride aandrijfgeheel van de BMW 225xe Active Tourer. Het maximumvermogen bedraagt 42 pk (of 31 pk in de A1-uitvoering) en is goed voor een acceleratie van 0-50 km/u in 2,6 seconden. De topsnelheid van de BMW CE 04 zou 120 of 130 km/u moeten bedragen, afhankelijk van de BMW-bron die je raadpleegt.
Rijgedrag
We zoeven vlot en geruisloos door Barcelona. Aan de lichten accelereert de BMW CE 04 sneller dan een heleboel krachtigere motorfietsen, want het koppel van de elektromotor komt meteen vrij. Zodra je de 'gashendel' toedraait, remt de elektrische scooter zo sterk af – om remenergie te recupereren – dat je zelden aan de remmen moet komen. Daar hoort wel het soort piepende geluid bij dat kan omschreven worden als ‘dinsdagochtend op de covidafdeling’. Nu goed, alle beetjes helpen om de actieradius op peil te houden, zeker als het koud is en je de stuurverwarming van de CE 04 aanspreekt. Het rijbereik blijkt voldoende voor een stevige rit in de Catalaanse hoofdstad, toch om te gaan werken of boodschappen te doen. Ook het opladen gaat relatief snel: na 3 uur aan een 10A-installatie heb je de batterijen weer voor 80% opgeladen.
We testen de BMW CE 04 in koude weersomstandigheden en dan valt de matige windbescherming van de elektrische scooter op. Eigenlijk zitten alleen je benen beschermd. Het ietwat bizar vormgegeven zadel had verwarmd mogen zijn. We moeten ook even zoeken naar een comfortabele zithouding, want het zitje duwt onaangenaam in je knieholten. Onder het zadel zit een bergruimte die je vanaf de zijkant opent en waarin je met gemak een integraalhelm en laadkabel herbergt.
Met 231 kg valt het gewicht van de BMW CE 04 relatief mee. Het initiële gevoel van onderstuur verdwijnt zodra de banden een beetje temperatuur kunnen vasthouden, waarna de elektrische scooter alsnog licht en scherp gaat sturen – ondanks de 15-duimwielen. Dat wordt ook gedemonstreerd door een Barcelonese motoragent die op z’n oudere elektrische C Evolution komt aanschuiven voor een proefrit. De man raast ons op een rotonde voorbij met een snelheid die zelfs WSBK-rijder Eugene Laverty (aanwezig op uitnodiging van werkgever BMW) verrast. Niet de enige keer dat de BMW CE 04 hoge ogen gooit, want het design van deze scooter is... speciaal.
Verdict
In een stad zoals Barcelona is een elektrische scooter best zinvol. En de BMW CE 04 mag dan tweespalt zaaien qua uiterlijk en niet over de beste windbescherming beschikken, de actieradius blijkt meer dan adequaat voor stadsgebruik. Anders dan bij de meeste elektrische auto's is zowel het gewicht als de prijs van de CE 04 (vanaf 12.250 euro) zowat identiek aan die van de meeste maxiscooters met conventionele verbrandingsmotor. En heb je makkelijk toegang tot een laadpunt, dan is de oplaadduur behapbaar. Wat scooters betreft, zien we de elektrische transitie helemaal zitten, zeker als ze zo goed zijn als de BMW CE 04.
Bron: je kan de test van de elektrische BMW CE 04 nalezen in Motorrijder-magazine.
Verwante testen
12-10-2021
17 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!