Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Review Ducati DesertX Rally (2024) - alles kan beter

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De reeds behoorlijk avontuurlijke Ducati DesertX is er nu ook als nog avontuurlijkere Rally. AutoGids doet de test.

Alweer twee jaar geleden maakte de Ducati een geslaagde entree in het all-roadsegment, want de DesertX bleek een homogeen en doordacht totaalpakket waarmee je ook naast het asfalt uitstekend uit de voeten kon. Maar alles kan beter, want deze Rally leent zich zo mogelijk nog beter voor avontuur.

Met dank aan een volledig instelbare KYB-vering met nog eens 20 millimeter extra veerweg, een stuurdemper van Öhlins en lichtere Takasago Excel-spaakwielen. Verder noteren we een hoog voorspatbord, een rallyzadel dat meer bewegingsvrijheid beloof en een uit carbon opgetrokken carterbescherming. Sandbaggen kan deze Ducati niet, want we proberen de DesertX Rally in het Marokkaanse Atlasgebergte...

Motor: specs en rijmodi Ducati DesertX Rally 

Het kloppende hart van deze ruigere DesertX-interpretatie blijft het beskende Testastretta-motorblok, een twin met een cilinderinhoud van 937 cc, een vermogen van 110 pk en een koppel van 92 Nm. Nu vraagt een extreme off-roadfocus wel om een specifieke kalibratie, wat Ducatie voegt aangepaste Enduro- en Rally-rijmodi toe.

Review Ducati DesertX Rally

In Enduro wordt het vermogen toegeknepen, maar blijft de gasrespons direct aanvoelen en verzorgt de elektronica het meeste werk wanneer je naar tractie zoekt. Ideaal als je je op onbekend terrein waagt. In Rally ademt het blok een stuk vrijer. De up/down-quickshifter doet het ook op de DesertX Rally erg goed. Het ding schakelt smeuïg en trefzeker, waarbij opvalt dat vooral het terugschakelenerg fijn verloopt- met dank aan de slipperclutch.

Rijgedrag Ducati DesertX Rally 

Wat meteen opvalt is de hoge zit, het gevolg van de langere veerwegen (910 millimeter is best pittig). Het nieuwe rallyzadel voelt hard aan, maar we zouden de nochtans pittige testdag besluiten zonder pijn aan de billen. Na een noodzakelijke asfaltetappe die ons wegleidt van de bewoonde wereld draaien we eindelijk het onverhard op. Het begint allemaal erg rustig, beetje rechtdoor jakkeren tussen de akkers - op zoek naar een band met de machine en wat gevoel voor de Marokkaanse ondergrond.

Review Ducati DesertX Rally

Aanvankelijk hebben we wat moeite met de voorkant van de Ducati DesertX Rally, die moeilijk grip vindt. Maar naarmate het terrein technischer wordt en het tempo opgevoerd wordt, groeit het zelfvertrouwen met de meter. De voorvork maakt meteen indruk met zijn haast absurde absorberingsvermogen - alsof je op een vliegend tapijt voer de richels, dwarsgroeven en watergeulen zweeft. Maar ook bij stevige putten en ander ongein geeft de ophanging geen krimp.  Hetzelfde kan je zeggen voor de goed doseerbare remmen, dezelfde Brembo's die ook de gewone DesertX tot stilstand dwingen.

Review Ducati DesertX Rally

De robuuste benzinetank van de Ducati DesertX Rally torent hoog en droog boven het blok uit, wat niet ideaal blijkt voor de handelbaarheid. Het zwaartepunt komt best hoog te liggen, wat zich laat voelen tijdens de technische passages aan wandeltempo. Gaat het daarna weer wat sneller, dan vallen de puzzelstukjes opnieuw in elkaar en is het genieten geblazen. De positie van het stuur en de pedalen is gericht op een rechstaande houding die je lekker veel bewegingsruimte en controle biedt. Wel jammer: op het asfalt valt de windbescherming flink tegen, want de turbulenties krijgen vrij spel wanneer je de snelheid opvoert.

Prijs Ducati DesertX Rally 

De Rally kost 22.595 euro, toch 5.000 euro meer dan de standaardversie van de Ducati DesertX. Maar daarvoor krijg je wel een heleboel extra hardware en bijkomende kundigheid in de plaats, natuurlijk. Toch als je echt van plan bent om te gaan offroaden, want anders loont de upgrade niet.

Review Ducati DesertX Rally

Conclusie Ducati DesertX Rally 

De Rally is een Ducati DesertX die nog beter uit de voeten kan op onverhard. Maar een ervaren hand komt van pas, want het chassis gedraagt zich helemaal anders op korte en technische endurosecties dan op wat snellere, vloeiende rallytracks. Daar voelt deze Duc zich het meest in zijn sas voelt, want er is power, er is grip en er is controle, Bij lagere snelheden vraagt de Rally wat meer omzichtigheid en kunde.

Lees de volledige test van de Ducati DesertX Rally in Motorrijder.

 

Verwante testen

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars