Concept Honda CL500
Retromoderne naked bikes heb je in alle maten en vormen. Van de BMW R nineT Urban G/S tot een Triumph Bonneville, allemaal verpakken ze hedendaagse technologie in een klassiek jasje. Het avontuurlijke scramblerthema lijkt daarbij een blijvertje te worden, dus waagt ook Honda zich - eindelijk - aan dergelijk model. En dat is deze CL500, waarvoor de Japanse constructeur zijn inspiratie haalde bij de CL72 uit 1962. Honda heeft een laagdrempelige A2-motorfiets willen maken die vooral jonge rijders het hof wil maken.
Je kan moeilijk voorbij de nieuwe Honda CL500 kijken, want de in Candy Energy Orange gespoten tank springt meteen in het oog. De technische bouwstenen zijn die van de CMC500 Rebel, inclusief het minimalistische dashboard dat wel erg karig is met informatie en bovendien slecht leesbaar blijkt. Verder valt er weinig te klagen, want de afwerking is uitstekend en de ledverlichting oogt fraai. Met zijn hoge uitlaat aan de rechterkant oogt de Honda CL500 als een scrambler, maar de staande off-roadhouding is niet meteen functioneel. Het stuur staat te laag en je kan de ABS niet uitschakelen. Neen, dit is geen motor die ontwikkeld werd voor het Wereldkampioenschap Enduro.
De nieuwe Honda CL500 staat een tandje korter gegeard dan de CMX500 Rebel, waardoor hij best kwiek uit de startblokken schiet. De afwezigheid van een toerenteller maakt het lastig om de prestaties van de 46 pk en 43 Nm sterke paralleltwin te beoordelen, maar zonder passagier of bagage weet het blokje best van wanten. Je kan probleemloos mee met het dagelijkse verkeer, toch als je niet vergeet te schakelen. Gelukkig glijdt de zesbak door zijn verzetten als een warm mes door boter.
Rijgedrag Honda CL500
De eerste 150 kilometer die we met de nieuwe Honda CL500 rijden, lopen over de snelweg. Ondanks het vlakke zadel zit je best comfortabel bij de wettelijke maximumsnelheid van 120 km/u. De winddruk op onze knieën valt best mee en ook de zithouding bekoort voor een machine met dergelijk compacte afmetingen. Een lichtgewicht is deze Honda nochtans niet. Nu voel je de 191 kilogram die de CL500 op de weegschaal zet nauwelijks tijdens het rijden. Duw lichtjes tegen het stuur of op een van de stepjes en je bent de hoek al om.
Op prima geasfalteerde wegen kan je lekker doorsnorren met de Honda CL500, ligt het wegdek er pokdaliger bij dan komt er toch wel wat leven in het rijwielgedeelte. Niks waar de ervaren motorrijder van wakker ligt, rijders met wat minder kilometers op de klok kunnen er misschien wat onrustig van worden. De niet instelbare voorvork en de twin shocks achteraan zijn erg soepel afgesteld, waardoor je die sportieve rijstijl best laat varen wanneer er iemand op de duozet zit. Motorrem is er nauwelijks, maar de enkele remschijf vooraan (310 mm) zorgt voor een geruststellende vertraging: op de bijtkracht noch de dosering kunnen we iets aanmerken.
Van hetzelfde laken een pak trouwens wat de elektronica betreft. Honda probeerde het ABS zo eenvoudig mogelijk te houden, zodat het antiblokkeersysteem een evenwicht moest zien te vinden tussen bruikbaarheid op de weg én op het onverhard. Tractiecontrole heeft de CL500 niet, dus de controle van de wielspin heb je letterlijk en figuurlijk zelf in de hand. Ligt er op een derderangs asfaltweggetje bij het uitkomen van de bocht wat grind en draai je hersenloos aan het rechter handvat, dan zal de CL toch wel een stap opzij zetten voor de Dunlop Mixtour zich herpakt. Superleuk voor wie wat ervaring heeft, maar voor beginners kan het nog weleens tot een schrikmomentje leiden.
Verdict Honda CL500
We stappen goedgemuts van de nieuwe Honda CL500, want ook met een A2-motorfiets valt er verdomd veel rijplezier te beleven. Voor een correcte prijs (7.199 euro) koop je je een degelijk gebouwde motor met een betrouwbare en zuinige krachtbron, die er prettig uitziet en uitstekend rijdt. De CL500 is het soort motor dat je bijhoudt wanneer je je A-rijbewijs gehaald hebt, gewoon om deze Honda af en toe uit de garage te halen voor een ongecompliceerd zondagsuitje.
Bron: Lees de volledige test van de Honda CL500 in Motorrijder // Foto's: Joost De Bock
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!