Concept KTM 890 Adventure
De bedoeling van een update is dat je de machine verbetert op de punten waar dat nodig is en dat je behoudt wat reeds in orde was. Daarom werd er nauwelijks geraakt aan de zowel krachtige als soepele paralleltwin van de KTM 890 Adventure. De airbox van de 105 pk en 100 Nm sterke krachtbron wordt aangepast, de montage van een versterkte carterplaat zorgt er intussen voor dat het blok beter beschermd wordt.
De windbescherming van de KTM 890 Adventure verdiende wel een stevige update. De hele voorkant werd hertekend, met kuipwerk dat voortaan uit een deel bestaat en dat op een aluminium subframe bevestigd wordt - zodat eventuele schade tot minder herstellingskosten leidt. Belangrijker: dat nieuwe windscherm zorgt ervoor dat je mooi uit de wind zit en dat turbulenties tot een minimum beperkt worden. Juist jammer dat het niet verstelbaar is en dat het wat regenwater doorlaat via de open deflector.
Rijgedrag KTM 890 Adventure
Aanvankelijk voelt het zadel van de vernieuwde KTM 890 Adventure wat hard aan, maar dat gevoel verdwijnt met het vorderen van de kilometers. Je benen glijden netjes in de tankvorm, de voetsteunen staan aangenaam laag en het stuur valt lekker in de handen. Ben je van plan om lang rechtop te staan, dan zal je je heil moeten zoeken in stuurverhogers, want je polsen steunen best fors op dat relatief lage stuur.
De rijmodi helpen je om de KTM 890 Adventure helemaal naar je hand te zetten. Bij straatgebruik heb je in de door maximale vangnetten ondersteunde Regenstand haast niets te vrezen, maar ook de Straatsetting houdt het beschaafd. Al heeft dat ook met het motorkarakter te maken, want onder de 4.000 toeren voelt het blok wat flets aan.
Duw de toerenteller van de KTM 890 Adventure voorbij de 4.000 omwentelingen per minuut en het beest wordt wakker.
Duw de toerenteller van de KTM 890 Adventure voorbij de 4.000 omwentelingen per minuut en het beest wordt wakker. Voor een zogenoemde middenklasser is dit toch een verdomd snelle, opvallend krachtige machine. Het schakelgedrag is typisch KTM: de quickshifter doet zijn werk uitstekend, maar de overgang van het eerste naar het tweede verzet is aan de lange kant. Bovendien staat het schakelpedaal standaard te hoog afgesteld.
Indrukwekkend tijdens het glibberen en glijden door de motor en over het grind, maar ook op het asfalt voelt de KTM 890 Adventure aan als een verlengstuk van jezelf. Dankzij de Pirelli's Scorpion STR manoeuvreert deze machine ook net wat makkelijker bij lage snelheiden, een probleempje waar deze update komaf mee gemaakt heeft. Ondanks de indrukwekkende veerwegen blijf je altijd prima feeling houden met het rubber, een plotselinge uitglijder laat zich tamelijk ontspannen controleren.
Verdict KTM 890 Adventure
De vernieuwde KTM 890 Adventure biedt een berg veelzijdigheid voor een prijskaartje van een kleine 15.000 euro, waarmee hij zich tussen de goedkopere Yamaha Ténéré en de duurdere Ducati DesertX positioneert. Het blijft een 215 kilogram wegende machine, toch kan deze jongen ook naast het asfalt uitstekend uit de voeten. De Adventure-benaming is dan ook meer dan verdiend.
Bron: Lees het volledige testverslag van de KTM 890 Aventure in Motorrijder.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!