Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 CDI, Volvo S80 D3 : Iedereen tevree

Geschreven door Tony Verhelle op

Zowel leaserijders als vlootbeheerders prijzen zich gelukkig. Want tegenwoordig zijn de instapdieselreisberlines tegelijk snel en opmerkelijk zuinig. Of hoe milieuverplichtingen aanzetten tot vooruitgang...

Audi A6 2.0 TDI, BMW 520d, Mercedes E 220 CDI, Volvo S80 D3 : Iedereen tevree #1

Downsizing, het blijft een hot topic. Meer dan om een trend gaat het om een reële evolutie op autovlak. En ook het segment van de reisberlines ontsnapt er beslist niet aan. Het bewijs: de vier auto’s die hier aan bod komen, zijn uitgerust met een tweeliter-diesel (uitgezonderd de Mercedes E-Klasse, die een 2,1-liter onder de kap heeft, al hoort die nog altijd wel thuis in de categorie van de 11 fiscale pk) met vermogens tussen de 163 en de 177 pk. Daarmee kunnen ze – sommige althans – de kilometer vanuit stilstand afleggen in minder dan dertig seconden. Een prestatie die tot voor kort het voorrecht was van versies met zescilindermotoren, maar die zouden nooit toegekomen hebben met gemiddeld 7 l/100 km over een gevarieerd parcours. Of hoe rijplezier te verzoenen valt met de brandend actuele bekommernissen rond brandstofkosten en milieu...

De nieuwe Audi A6 2.0 TDI waarrond deze meerkamp is opgezet, werpt zich op dat vlak op als een ware kampioen: hij kan niet alleen prat gaan op een gemengd normverbruik van 4,9 l/100 km – wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 129 g/km – maar hij is ook in staat tot prestaties van de bovenste plank. Daarmee doet de jongste uit Ingolstadt even goed als zijn voornaamste rivaal, de BMW 520d, die weliswaar een licht voordeel behoudt op het vlak van het vermogen (184 tegenover 177 pk). En aangezien er sprake is van een Audi en een BMW, kan het niet anders dan dat ook de E-Klasse van Mercedes van de partij is, hier als 220 CDI, de zuinigste van het EKlasse- gamma, met een normverbruik van 5,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 130 g/km. De Volvo S80 D3 is met zijn originele vijfcilinder in lijn (ook met 129 g/km voor de manuele versie, maar wij beschikten over een exemplaar met automaat, waarvan de CO2-normuitstoot 158 g/km bedraagt) een outsider, een rol die hij normaal gezien had moeten vervullen naast de Saab 9-5 2.0 TiD, maar helaas kon de invoerder van het Zweedse merk ons die niet ter beschikking stellen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars