Zowel voor merkliefhebbers als voor leken klinkt de combinatie SUV–Porsche nog steeds wat vreemd in de oren. Toch durven we erom te wedden dat de Macan het succes van grote broer Cayenne minstens zal evenaren. Hij mag dan wel niet de goedkoopste Porsche zijn – die rol is nog steeds weggelegd voor de Boxster en de Cayman – maar de jongste telg van de familie uit Zuffenhausen belooft niettemin een sportieve rijervaring, een veelzijdig karakter en flink wat functionaliteit, verpakt in een gelikt koetswerk, voor een meer bescheiden budget dan zijn grote broer.
Zoals het een echte SUV betaamt – en net als de overige vijf rivalen uit deze meerkamp (als die tenminste vierwielaangedreven zijn) – schuwt de Macan onverharde wegen niet. We vertellen er meteen bij dat we ons niet echt op dat aspect hebben gefocust, maar eerder op de wegkwaliteiten, het comfort en de functionele kant van de deelnemers. De terreinervaring die Range Rover met de jaren heeft opgedaan, kan de Evoque hier dus niet helemaal verzilveren. En toch: als er één concurrent is voor de Macan, dan is het wel deze knappe mini-Range – al is het dan eerder door zijn hippe en chique uitstraling dan vanwege technische gelijkenissen. Om te beginnen tapt de Brit met zijn 2.2-viercilinderdiesel van 190 pk uit een heel ander vaatje dan de 258 pk sterke Duitser – of liever: Duitsers.
De Macan deelt naast het gros van zijn onderstelcomponenten namelijk ook zijn V6-diesel met de Audi Q5 3.0 TDI, die we tevens uitnodigden voor deze confrontatie. BMW kon natuurlijk niet achterblijven en pakt voor de X3 eveneens uit met een zescilinder- diesel, die – toeval of niet – ook al 258 pk produceert. Om fiscale redenen bieden de drie Duitse constructeurs in België daarnaast een tot 211 pk toegeknepen variant aan van deze motoren. De X3 30d die de BMW-invoerder ons uitleende, was zo’n ‘Belgische’ variant.
De vierde Duitser die een gooi doet naar de overwinning in deze vergelijking, is de Mercedes GLK. Helaas was de 231 pk sterke 350 BlueTec met V6-motor niet voorhanden in het testpark van de importeur, zodat we vrede moesten nemen met de 250 Blue- Tec. Maar goed, zelfs met zijn viercilinder van 204 pk is de GLK nog altijd krachtiger dan de Evoque SD4... De laatste deelnemer komt uit Zweden en luistert naar de naam Volvo XC60 D5. Hij nestelt zich pal in het midden van het peloton met zijn vijfcilinder van 215 pk, en ook op andere vlakken is hij een middenmoter. Tot zover de voorstelling van de protagonisten, op nu naar de Vogezen, waar de befaamde Route des Crêtes zal beslissen over winst en verlies...
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover Evoque , BMW, BMW X3 , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GLK-Klasse , Audi, Audi Q5 , Volvo, Volvo XC60 , Porsche, Porsche Macan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!