De supersportieve break, het concept maakt al drie decennia de tongen los. Vanwege te sportief dan wel praktisch ingesteld voor de enen… en net niet sportief of praktisch genoeg voor de anderen. Een compromis dat de marketingjongens ons graag verkopen als de ideale mix tussen sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid. En ja, zo’n powerbreak is inderdaad praktischer dan een Porsche 911 om te gaan golfen of met de kroost naar zee te karren. Maar dat is eigenlijk maar bijzaak, want dit soort auto wil vooral verbluffen met zijn prestaties en charmeren met zijn rijdynamiek.
Audi verkende de niche als eerste in 1994, met de in samenwerking met Porsche ontwikkelde RS2. Een 80 Avant-mutant die Audi’s credo ‘Vorsprung durch Technik’ moest belichamen: plots was daar een break waarmee je Ferrari’s en Lamborghini’s kon vernederen. Die RS2 bleek de stamvader van een genre dat Ingolstadt al die tijd is blijven koesteren, zoals ook de ultieme versie van RS 4 bewijst. Generatie ‘B9’ loopt op zijn laatste benen, maar is daardoor helemaal uitgerijpt. Bovendien kreeg hij met zijn Competition-pakketten nog een laatste verjongingskuur, zodat hij zijn recentere concurrenten recht in de ogen kan kijken.
Mercedes’ antwoord op de Audi RS2 liet een kleine vier jaar op zich wachten, tot de komst van de C 43 AMG Break (de ‘W202’ C 36 heeft nooit als break bestaan). Een auto die minder radicaal was dan de RS2, maar met zijn 4,3 liter grote V8 van 306 pk wel een heerlijke Autobahnstürmer bleek. Sindsdien is er van elke C-Klasse Break een AMG-versie geweest, met als hoogtepunt de onvergetelijke ‘W204’ en zijn enorme 6,2-liter. De huidige generatie verraste vorig jaar echter vriend en vijand, door de V8 in te ruilen voor een elektrisch ondersteunde… viercilinder: om ‘ecologische’ redenen werd de AMG 63 S E Performance uitgerust met technologie afkomstig uit de Formule 1. En met een stekker.
En BMW? Dat heeft al die tijd de boot voor een supersportieve 3-Reeks Touring afgehouden, als wachtten ze in München op een speciale gelegenheid. Maar in 2022 was het dan toch zo ver: om het vijftigjarige bestaan van de sportieve M-afdeling in de verf te zetten, lanceerde BMW toen zijn eerste M3 Touring ooit. En eerlijk? Dat is misschien wel de coolste en spectaculairste M3 van allemaal, want dat breakkoetswerk voegt nog wat drama toe aan zijn zo al intimiderende look.
Foto’s: Dennis Noten
In dit artikel : Audi, Audi A4 , BMW, BMW 3 Reeks , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!