Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Audi RS 4 Avant vs. BMW M3 Competition Touring vs. Mercedes-AMG C 63 S E Performance Break

Twee vaststellingen: het is niet omdat je de krachtigste, de duurste of de meest innovatieve bent, dat je ook bij iedereen het meest in de smaak valt. En, omgekeerd, ook met wat meer jaren op de teller en wat minder pk’s om in de strijd te gooien, kun je relevant blijven. De cijfers alleen vertellen namelijk maar één kant van het verhaal; er is ook nog zoiets als beleving, emoties en persoonlijke gevoeligheden. 
Mercedes-AMG heeft zich aan een strategisch huzarenstukje gewaagd door voor een sportieve plug-inhybrideset-up te kiezen. Maar aan de vele kwaliteiten die dat meebrengt, hangen ook flink wat bezwaren, te beginnen bij een buitensporig gewicht en een technische complexiteit die minder ‘doorleefd’ is dan de goeie ouwe recepten van de andere twee hier. Want zolang er ook zoiets bestaat als die heerlijke zescilinders, blijft zo’n elektrisch ondersteunde viercilinder toch maar een surrogaat. Met specifiek voor de C 63 S E Performance ook nog eens het nadeel dat die elektrische hardware te veel kofferruimte inpalmt, terwijl de andere twee breaks hun volle potentieel qua functionaliteit bewaren.
Dé verrassing komt van de Audi RS 4. Alle testrijders zijn het erover eens: het Competition Pack Plus blijkt een welkome en heerlijke toevoeging aan het basisrecept. Anderzijds betaalt de Audi de tol voor zijn leeftijd: inzake infotainment, interieursfeer en hightech snufjes in het algemeen hinkt hij duidelijk achterop. Al lijkt het puntenverdict harder dan verdiend, want de RS 4 blijft een heerlijke rijmachine. Het maakt dat de overwinning uiteindelijk naar de BMW M3 Touring gaat. Een auto waarnaar lang werd uitgekeken, maar die alle verwachtingen ook perfect inlost. De meest gezinsgerichte M3 van allemaal is niet alleen een schitterend powerbreak, het is ook absoluut gezien een van de beste allround sportievelingen op de markt. Alleen die Mad Max-look moet je liggen…

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. BMW 3 Reeks Touring M3 Competition M xDrive 16,17 16,80 15,23 14,73 15,62
2. Mercedes-Benz C-Klasse Break Mercedes-AMG C 63 S E Performance 14,67 16,80 15,96 14,87 15,49
3. Audi RS4 Avant 2.9 TFSI quattro RS4 15,58 14,90 16,08 15,20 15,46
Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker