Twee vaststellingen: het is niet omdat je de krachtigste, de duurste of de meest innovatieve bent, dat je ook bij iedereen het meest in de smaak valt. En, omgekeerd, ook met wat meer jaren op de teller en wat minder pk’s om in de strijd te gooien, kun je relevant blijven. De cijfers alleen vertellen namelijk maar één kant van het verhaal; er is ook nog zoiets als beleving, emoties en persoonlijke gevoeligheden.
Mercedes-AMG heeft zich aan een strategisch huzarenstukje gewaagd door voor een sportieve plug-inhybrideset-up te kiezen. Maar aan de vele kwaliteiten die dat meebrengt, hangen ook flink wat bezwaren, te beginnen bij een buitensporig gewicht en een technische complexiteit die minder ‘doorleefd’ is dan de goeie ouwe recepten van de andere twee hier. Want zolang er ook zoiets bestaat als die heerlijke zescilinders, blijft zo’n elektrisch ondersteunde viercilinder toch maar een surrogaat. Met specifiek voor de C 63 S E Performance ook nog eens het nadeel dat die elektrische hardware te veel kofferruimte inpalmt, terwijl de andere twee breaks hun volle potentieel qua functionaliteit bewaren.
Dé verrassing komt van de Audi RS 4. Alle testrijders zijn het erover eens: het Competition Pack Plus blijkt een welkome en heerlijke toevoeging aan het basisrecept. Anderzijds betaalt de Audi de tol voor zijn leeftijd: inzake infotainment, interieursfeer en hightech snufjes in het algemeen hinkt hij duidelijk achterop. Al lijkt het puntenverdict harder dan verdiend, want de RS 4 blijft een heerlijke rijmachine. Het maakt dat de overwinning uiteindelijk naar de BMW M3 Touring gaat. Een auto waarnaar lang werd uitgekeken, maar die alle verwachtingen ook perfect inlost. De meest gezinsgerichte M3 van allemaal is niet alleen een schitterend powerbreak, het is ook absoluut gezien een van de beste allround sportievelingen op de markt. Alleen die Mad Max-look moet je liggen…
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. BMW 3 Reeks Touring M3 Competition M xDrive | 16,17 | 16,80 | 15,23 | 14,73 | 15,62 |
2. Mercedes-Benz C-Klasse Break Mercedes-AMG C 63 S E Performance | 14,67 | 16,80 | 15,96 | 14,87 | 15,49 |
3. Audi RS4 Avant 2.9 TFSI quattro RS4 | 15,58 | 14,90 | 16,08 | 15,20 | 15,46 |
In dit artikel : Audi, Audi A4 , BMW, BMW 3 Reeks , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz C-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!