Vergelijkende test / Dacia Lodgy 1.5 dCi 110, Nissan Evalia 1.5 dCi 110 en Volkswagen Caddy Maxi 1.6 TDI 102 : Veel voor weinig
Als budgetgerichte eenvolumer gooit de Dacia Lodgy een knuppel in het hoenderhok bij de bestelbreaks met zeven plaatsen. Hebben de Nissan Evalia en de Volkswagen Caddy Maxi nog wel bestaansrecht?
Aan auto’s die comfortabel zeven personen én hun bagage kunnen vervoeren, hangt een prijskaartje. Reken maar op meer dan 30.000 euro voor een grote dieseleenvolumer. De Lodgy biedt een vergelijkbare ruimte... voor de helft van de prijs. Maar is de jongste Dacia een echte eenvolumer of eerder een bestelbreak? Laten we zeggen dat hij wat tussenin zit: hij is te basic en niet moduleerbaar genoeg om te worden vergeleken met echte eenvolumers, maar heeft ook niet de bestelwagenroots van de echte bestelbreaks en ziet er dan ook niet zo uit. Qua filosofie leunt hij er echter wel bij aan: veel ruimte voor weinig geld en value for money zonder franjes. Een rationele ingesteldheid dus...
Voor zijn marktlancering hebben we de Lodgy dan ook meteen tegenover twee kleppers (letterlijk) in de categorie gezet: enerzijds de Nissan Evalia, afgeleid van de bestelwagen NV200, en anderzijds de Volkswagen Caddy, in casu de lange versie Maxi. De erg populaire Citroën Berlingo/Peugeot Partner, Fiat Doblo/Opel Combo en Renault Kangoo, die eveneens verkrijgbaar zijn met zeven zitplaatsen, maar niet in lange versie (behalve de Kangoo), zijn deze keer niet van de partij. Officieel om redenen van beschikbaarheid, maar misschien stiekem ook een beetje omdat men boeman Lodgy niet graag ziet komen?
In dit artikel : Nissan, Nissan Evalia , Volkswagen, Volkswagen Caddy , Dacia, Dacia Lodgy
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands