De Lodgy is minder geraffineerd dan een echte eenvolumer: hij is lawaaieriger en niet zo moduleerbaar. Daardoor sluit hij eerder aan bij de bestelbreaks, die hij stuk voor stuk vernedert. Hij veegt hun kwaliteiten onder de mat door de zijne aan te bieden voor een bodemprijs. En kwaliteiten heeft hij genoeg. Hij is niet alleen de minst lawaaierige en best afgewerkte Dacia van het moment, de Lodgy biedt ook zeven echte zitplaatsen (als optie), een goed schokdempingscomfort en een laag verbruik. Deze auto slaagt er ondanks zijn pretentieloze look in om de aandacht te trekken, getuige de talrijke blikken en vragen die hij tijdens onze test bij omstanders opriep. De charmes van een schoonheid die vanbinnen zit... De Volkswagen Caddy Maxi verovert bij deze confrontatie de tweede plaats. Hij heeft een grotere koffer dan de Lodgy en ook een beter afgewerkt en chiquer interieur. Een echt geslaagde bestelbreak dus, die echter niet kan wedijveren met de Dacia als gevolg van zijn veel hogere prijs. De Nissan Evalia ten slotte biedt een erg goede verhouding buitenmatenbinnenruimte (met vooral een zeer grote koffer), maar kan zijn concurrenten niet echt verontrusten. Daarvoor is zijn ontwerp te bestelwagenachtig, wat wel eens een struikelblok kan zijn voor doorsneebestuurders.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Dacia Lodgy 1.5 dCi 110 Lauréate | 14,00 | 14,00 | 16,00 | 19,00 | 15,00 |
2. Volkswagen Caddy Maxi 5d 2.0 CRTDi 75kW SCR BMT Maxi Dark & Cool | 16,00 | 14,00 | 16,00 | 14,00 | 14,80 |
3. Nissan Evalia 1.5 dCi 81kW Connect Edition | 14,00 | 12,00 | 12,00 | 15,00 | 13,40 |
In dit artikel : Nissan, Nissan Evalia , Volkswagen, Volkswagen Caddy , Dacia, Dacia Lodgy
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!