Vergelijkende test / Ford Focus ST TDCi, Peugeot 308 GT HDi en Volkswagen GTD : Sporten en sparen
GTI’s zijn al jaar en dag imagoboosters. Dat hun dieselafgeleiden geen domper zetten op het rijplezier, heeft de Golf GTD al langer bewezen. Maar hoe zit dat met zijn concurrenten bij Ford en Peugeot?
Het principe van de GTI met een zelfontbrander onder de motorkap is niet nieuw: Volkswagen pakte al in 1982 uit met de allereerste Golf GTD, bedoeld om het imago van de diesel te boosten. Daarvoor rekende dit model op een drukgevoede 1.6 die best pittig was voor zijn tijd (70 pk, 160 km/h), en leende hij koetswerkelementen van de nog jonge – maar al beruchte – Golf GTI, die in 1976 het levenslicht had gezien. Omdat het succes niet uitbleef, werd het recept opnieuw toegepast op de Golf II (1984) en III (1991), en veel later – na de gloriedagen van de TDI – op de Golf VI en intussen ook op de Golf VII. Als we Volkswagen mogen geloven, weekt dit logo nog steeds heel wat passie los. Alleen moet de Golf GTD voortaan concurrentie dulden, met name van Ford en Peugeot, die hem in het vizier nemen met de Focus ST 2.0 TDCi en 308 GT 2.0 BlueHDi.
In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308 , Volkswagen, Volkswagen Golf , Ford, Ford Focus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands