Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Ford Focus ST TDCi, Peugeot 308 GT HDi en Volkswagen GTD : Sporten en sparen

Geschreven door David Leclercq op

GTI’s zijn al jaar en dag imagoboosters. Dat hun dieselafgeleiden geen domper zetten op het rijplezier, heeft de Golf GTD al langer bewezen. Maar hoe zit dat met zijn concurrenten bij Ford en Peugeot?

Het principe van de GTI met een zelfontbrander onder de motorkap is niet nieuw: Volkswagen pakte al in 1982 uit met de allereerste Golf GTD, bedoeld om het imago van de diesel te boosten. Daarvoor rekende dit model op een drukgevoede 1.6 die best pittig was voor zijn tijd (70 pk, 160 km/h), en leende hij koetswerkelementen van de nog jonge – maar al beruchte – Golf GTI, die in 1976 het levenslicht had gezien. Omdat het succes niet uitbleef, werd het recept opnieuw toegepast op de Golf II (1984) en III (1991), en veel later – na de gloriedagen van de TDI – op de Golf VI en intussen ook op de Golf VII. Als we Volkswagen mogen geloven, weekt dit logo nog steeds heel wat passie los. Alleen moet de Golf GTD voortaan concurrentie dulden, met name van Ford en Peugeot, die hem in het vizier nemen met de Focus ST 2.0 TDCi en 308 GT 2.0 BlueHDi.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker