Vergelijkende test / Hyundai Bayon en Opel Mokka versus de SUV-concurrentie
Hyundai en Opel mikken met hun nieuwe Bayon en Mokka op klanten die niet geïnteresseerd zijn in de klassieke troeven van hun i20 en Corsa. Kunnen deze twee stijlvolle kleine SUV’s een vuist maken tegen de vele concurrenten die allang op kruissnelheid zijn op dit parallelle spoor?
Na de ‘Active’-route te hebben verkend met de vorige generatie van zijn i20 slaat Hyundai een andere weg in. Tegenover een horde kleine SUV's met een assertieve esthetische persoonlijkheid volstaan eenvoudige plastic pseudobeschermingselementen en een iets grotere bodemvrijheid niet langer om de illusie in stand te houden. Daarom maakt wijlen de i20 Active nu plaats voor de Bayon. Technisch gezien is het nieuwe model nog steeds gebaseerd op een gewone i20, maar ditmaal is het geheel verpakt in een eigen koetswerk met opvallende lijnen. Of zeg maar ‘controversiële’ lijnen, zoals we nu al enkele jaren gewend zijn van Hyundai, en waar je van houdt of niet. Maar deze nieuwe stijlcanons stellen de kleine Koreaanse avonturier in ieder geval wel in staat om, net als zijn broers Kona, Tucson en Santa Fe, niet meer jammerlijk op te gaan in de anonimiteit te midden van een zeer talrijke concurrentie.
In dat licht hebben we de onlangs gerestylede Citroën C3 Aircross en Kia Stonic uitgenodigd voor onze kleine testexpeditie. En natuurlijk ook die andere ster van de zomer: de Mokka. Met de tweede generatie van dat model gooit Opel het eveneens over een heel andere boeg: die van de elektrificatie. De avontuurlijke Mokka (X) van het vorige decennium was ontwikkeld op een basis van General Motors die de mogelijkheid tot vierwielaandrijving bood. Zijn opvolger kan aanspraak maken op het suffix ‘-e’ dankzij het multi-energieplatform van de Stellantis-groep. Het is trouwens de enige van onze bende waarvan een volledig elektrische versie beschikbaar is. De nieuwe, pittigere Mokka maakt overigens ook van de gelegenheid gebruik om zich Opels nieuwe stijl aan te meten, met sportieve proporties. Puur uiterlijk vertoon? We confronteren zijn topbenzineversie, de 130 pk sterke 1.2-turbo, hier met de referentie ter zake, de Ford Puma 1.0 EcoBoost 125 mHEV, om daarachter te komen.
In dit artikel : Citroën, Citroën C3 aircross , Ford, Ford Puma , Hyundai, Hyundai Bayon , KIA, KIA Stonic , Opel, Opel Mokka
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands