Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Mercedes GLC tegen BMW X3, Audi Q5 en Discovery Sport

De Mercedes GLC is bijzonder ambitieus. Niet alleen wil hij de Audi Q5 en BMW X3 meer de duvel aandoen dan de GLK voor hem, maar naast het asfalt wil hij ook de Land Rover Discovery Sport overtroeven. Lukt hem dat ook?

Ook interessant: videotest van de nieuwe Mercedes GLC 2016

 

Bij zijn lancering in 2009 viel de GLK op met zijn hoekige en massieve look. Is die voorliefde voor kubistische vormen hem uiteindelijk noodlottig geworden? In ieder geval hoeven we niet rond de pot te draaien: de GLK heeft niet het verhoopte succes geoogst en qua verkoop nooit de andere middenklasse-SUV’s van premiumrivalen kunnen evenaren. In de loop van zijn carrière zijn er ongeveer de helft minder exemplaren van verkocht dan van de BMW X3 of de Audi Q5… en zelfs vier keer minder dan van de Volvo XC60, de kampioen van het genre. Al verschilden de resultaten naargelang van het land, want sommige contreien bleken meer open te staan voor de stoere look van de GLK. In België werden sinds 2009 5.339 GLK’s verkocht, tegenover 12.899 BMW’s X3, 15.765 Audi’s Q5 en bijna 22.000 Volvo’s XC60.

De opdracht van de GLK is dan ook eenvoudig: een succesnummer worden binnen zijn segment. En als de middenklasse-SUV uit Stuttgart daarvoor aan originaliteit moet inboeten, dan is dat maar zo. Deze keer neemt Mercedes minder risico en hesen de huisontwerpers gewoon de recente C-Klasse Break in een SUV-kleedje. Het resultaat is dat het koetswerk aan vloeiendheid en elegantie wint wat het verliest aan charisma en persoonlijkheid.

Hoewel de populairste SUV van dit (sub)segment, de Volvo XC60, uitgenodigd was om zijn titel te kome verdedigen tegenover deze nieuwe pretendent, konden we jammer genoeg niet de hand leggen op een exemplaar dat voldeed aan de juiste criteria om hem op eerlijke basis te kunnen vergelijken met de GLC 220 d, die standaard beschikt over vierwielaandrijving en een automaat. Naast de twee obligate Duitsers hebben we daarom de uitnodiging opengetrokken naar de opvolger van de Freelander, de Land Rover Discovery Sport. Dat komt goed uit, want nadat die zijn carrière was begonnen met de ‘oude’ 2.2-diesel van Ford-origine, heeft dat model, dat technisch verwant is aan de Range Rover Evoque, maar qua moduleerbaarheid en hang naar avontuur vergelijkbaar is met de Discovery, zopas de fonkelnieuwe Ingenium-tweeliter (150 of 180 pk) van de groep Jaguar Land Rover in gebruik genomen…

 

Ook interessant: uitgebreid rijbereik voor de BMW i3?

 

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker