Hoewel het Volkswagen-gamma vandaag de dag heel wat meer BlueMotion-modellen dan GTI’s telt, is de befaamde badge, die staat voor Gran Turismo Injection en die volgend jaar vijfendertig kaarsjes mag uitblazen, nog lang niet in onbruik geraakt bij de constructeur. Enkele maanden na de lancering van de zesde Golf GTI is het nu de beurt aan de nieuwste Polo om zijn sportieve talenten naar voren te schuiven, door zich net als zijn grote broer de drie mythische letters aan te meten die voor heel wat liefhebbers – en eveneens voor ons natuurlijk – synoniem staan voor een tijd waarin prestaties nog niet noodzakelijk gelijk stonden met hoge vermogens of dikke portefeuilles.
De Polo GTI, de waardige erfgenaam van de originele GTI (de Golf I, met een 1.6 van 110 pk) – want daarvoor is de Golf de jongste jaren veel te vet geworden, namelijk 50 centimeter langer, 15 centimeter breder en bijna 600 kilogram zwaarder... – bracht ons op het idee om de sportieve nieuwigheden van het jaar en enkele bestsellers uit het segment tegen elkaar uit te spelen. We trokken daarom naar de Vogezen, in Frankrijk, voor een volwaardige vergelijkende test op nauwkeurig geselecteerde routes.
Onontbeerlijk voor deze test vonden we de Skoda Fabia RS, die nagenoeg samen met stalgenoot Polo GTI op de markt werd gelanceerd. Hij rolt weliswaar in Tsjechië van de band, maar beschikt over dezelfde technische organen als die laatste, net als de Spaanse Seat Ibiza Cupra trouwens, maar die hebben we niet in deze test opgenomen aangezien hij in AG 786 al uitgebreid aan de tand werd gevoeld. De referentie onder de sportieve veelzijdige stadsauto’s, de Renault Clio RS, mocht uiteraard ook niet op het appel ontbreken, en voor deze test kregen we de speciale reeks Gordini te pakken, waarover we later nog wat meer vertellen. Eveneens onmisbaar was de Mini Cooper S, die voor enthousiaste bestuurders nog steeds heel wat rijplezier in huis heeft, ook al wordt hij door de liefhebbers eerder als een modeobject gezien dan als een zuivere sportieveling.
Om het olijke panel compleet te maken lieten we ook twee Italianen aanrukken, die net als de Polo en de Fabia uit een en dezelfde groep komen (Fiat). Net zoals de Duitser en de Tsjech hebben de Abarth Punto Evo en de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde heel wat onderdelen gemeen, maar houden ze er toch een heel andere filosofie op na. De eerste is vooral bedoeld om het mythische label, dat onlangs door de Turijnse marketingafdeling nieuw leven werd ingeblazen, weer op de kaart te zetten. De tweede hoort gewoon thuis in het rijtje modellen met het befaamde klavertje vier, die in het verleden bekend stonden omdat ze het hoogste prestatieniveau boden bij het bekende merk met de slang.
In dit artikel : Alfa Romeo, Alfa Romeo MiTo , MINI, MINI Mini , Renault, Renault Clio , Skoda, Skoda Fabia , Abarth, Abarth Punto Evo , Volkswagen, Volkswagen Polo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!