Vergelijkende test / Porsche Cayenne E-Hybrid vs Range Rover Sport P400e
In de jacht op CO2 schiet de plug-inhybride de grote SUV’s ter hulp. Maar zijn ze ook in de praktijk echt interessant? We onderzoeken het met twee kolossen die over korte ritten volledig elektrisch kunnen rijden.
Oplaadbare hybrides passen in de tijdgeest. Door hun volledig elektrische modus kunnen ze hun CO2-uitstoot drastisch verlagen. Een noodzaak om te voldoen aan de doelstellingen opgelegd door de Europese Unie, die beslist heeft dat nieuwe auto’s tegen 2030 hun uitstoot van koolstofdioxide met 35 procent moeten terugdringen. In het segment van de grote SUV’s zijn naast de Volvo XC90 T8 (390 pk, officieel een elektrisch rijbereik van 40 kilometer en een CO2-uitstoot van 56 g/km) de twee belangrijkste nieuwigheden inzake plug-inhybrides deze Porsche Cayenne E-Hybrid en Range Rover Sport P400E (maar ook de Range Rover tout court bestaat als oplaadbare hybride). Voor die twee modellen geven de constructeurs een elektrisch rijbereik op van 43 respectievelijk 51 kilometer.
Voor volgend jaar verwachten we echter ook nog de nieuwe BMW X5 45e (met een drukgevoede drieliterzescilinder en een elektromotor, 394 pk, een elektrisch rijbereik van 80 kilometer en CO2-uitstoot van ongeveer 49 g/km), evenals de nieuwe oplaadbare Mercedes GLE, waarvoor de constructeur een elektrisch rijbereik tot… 100 kilometer belooft. Audi heeft daarentegen zonet zijn Q7 e-Tron (een oplaadbare dieselhybride) van de markt gehaald. Tot zover het marktoverzicht.
In dit artikel : Land Rover, Land Rover Range Rover Sport , Porsche, Porsche Cayenne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands