Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Special green-vijfkamp Volkswagen Golf : 1 auto, 5 aandrijvingen

Geschreven door Tony Verhelle op

De autowereld staat op een keerpunt, en ook qua aandrijving verandert er veel. In deze ongewone vergelijkende test zetten we vijf alternatieven tegenover elkaar in het enige model dat nu al zo’n ruime keuze biedt: de VW Golf.

Het zijn turbulente tijden in de autosector. Maar gebeurtenissen als dieselgate of constructeurs die het niet zo nauw nemen met de regeltjes, zijn enkel symptomen van een veel dieper liggende onzekerheid. De hele autowereld staat voor grote keuzes en niemand weet op dit ogenblik wat die exact gaan zijn, laat staan wanneer die keuzes onafwendbaar zullen worden.

In die zin doet de hele situatie sterk terugdenken aan het begin van de automobiele tijdrekening, zo’n 120 jaar terug. Ook toen stonden de vele (superkleine) autoconstructeurs voor moeilijke keuzes. De snelste auto in 1899 was… elektrisch aangedreven (de Jamais Contente, bestuurd door de Belg Camille Jenatzy), de verbrandingsmotor draaide op benzine (en nog aarzelend op diesel), er waren ook nog stoomgroepen en hier en daar zag je zelfs een enkele hybride (zoals de Lohner-Porsche). 

Op de keper beschouwd was de elektrische aandrijving op dat ogenblik de best ontwikkelde en reden de elektrische auto’s een stuk comfortabeler, vlotter en geruislozer dan hun soortgenoten met een verbrandingsmotor. Bovendien voorspelden toenmalige visionairen ook al pollutieproblemen in grote steden. Kortom, de elektrisch aangedreven auto was de voor de hand liggende keuze, maar er was één groot probleem: de batterijen van toen. Die waren – letterlijk – loodzwaar en hadden maar een erg beperkte capaciteit. 

In de loop der jaren verschoof de elektrische aandrijving daardoor langzaam maar zeker naar andere vervoermiddelen waar gewicht niet zo’n grote rol speelde (schepen) of waar de elektriciteit ‘meereisde’ met het vervoermiddel via een bekabeling (trein, tram, trolleybus). Natuurlijk speelde in die beslissing ook mee dat petroleum overvloedig voorhanden was: bij wijze van spreken spoot het goedje zo uit de grond en de voorraden leken op dat moment onuitputtelijk. Het is trouwens nog altijd zo dat maar heel weinig brandstoffen zo’n grote energiewaarde bevatten in zo’n relatief klein volume als benzine of dieselolie. 

Vandaag staan we weer op een keerpunt. De olievoorraden blijken eindig en de fossiele brandstoffen veroorzaken luchtvervuilingsproblemen: de megacity’s die overal ter wereld ontstaan, kreunen onder de smog die (onder andere) door verkeer en transport wordt veroorzaakt. Het wordt tijd voor een omwenteling zonder weerga in de automobielsector, of we dat nu willen of niet. Tegen 2050 zullen onze kinderen en kleinkinderen zich ongetwijfeld op andere manieren en in andere voertuigen verplaatsen. Op dat moment zullen zij zich afvragen hoe wij ooit hebben toegestaan dat dermate ingewikkelde toestanden als complexe verkeersstromen nog grotendeels aan de mens/het individu werden overgelaten, daarbij zo’n 1,25 miljoen verkeersdoden in koop nemend, als ware het een soort van onvermijdelijk fatum. 

We zullen dus evolueren naar de schone, zelfrijdende auto, die communiceert met de andere auto’s en zich voortbeweegt in een omgeving die dankzij die technologie veel minder verkeersproblemen en nagenoeg geen verkeersslachtoffers meer telt. De ‘autofreaks’ zullen dan in het weekend hun oldtimer nog eens uit de schuur halen, hun ‘boete’ betalen aan de gemeenschap voor de vervuiling die ze veroorzaken en, waarschijnlijk op afgebakende circuits, nog eens als vanouds flink gas geven, geheel met gevaar voor lijf en leden.

Zover is het nog niet, maar in afwachting beginnen de autobouwers toch al de markt af te tasten, door allerlei alternatieve vormen voor de klassieke benzine en diesel voor te stellen. Het model dat daarin op dit ogenblik het verste gaat, is de Volkswagen Golf: die bestaat op benzine (TSI), diesel (TDI) en CNG (TGI), als plug-inhybride (GTE) en als volledig elektrisch voertuig (e-Golf), elk met zijn eigen voor- en nadelen. In feite is er zelfs nog een zesde variant: onder meer in de Scandinavische landen en bij onze zuiderburen wordt de Golf ook nog aangeboden als ethanolverbruiker (E85), maar dat zogenoemde Multifuel-model is bij ons niet verkrijgbaar aangezien de Belgische invoerder eerder inzet op aardgas en er ook vrijwel geen E85-tankstations zijn in ons land. Ook een waterstofvariant is (nog?) niet van de partij.

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker