Hoewel hij natuurlijk niet prat kan gaan op zes cilinders zoals de VR6 en R32 van weleer, perst de nieuwe Volkswagen Golf VIII R toch 320 pk uit de tweeliter-vierpitter van de GTI (245 pk) en de GTI Clubsport (300 pk). Dat is ook 20 pk meer dan de vorige Golf R, waarmee de nieuweling de meest gespierde sportievelingen van het segment kan evenaren. Zoals ene Honda Civic Type R, waarvan de bruisende tweeliter-turbo exact evenveel pk’s ontwikkelt.
Maar los van die cijfers geeft deze nieuwe Golf R ons vooral het water in de mond met de belofte van een versterkt dynamisch rijplezier, dankzij vierwielaandrijving die met het R Performance-pakket een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling omvat. Daarmee biedt hij nu zelfs een Drift-modus – net zoals wijlen de Ford Focus RS. Geef toe dat je dat niet verwacht van een Golf, zelfs niet van een R…
Deze nieuwe Golf lijkt dan ook vastbesloten om het imago van brave burgerauto dat aan zijn modelreeks kleeft, van zich af te schudden. Of zou het een manier zijn om BMW-klanten te verleiden die heimwee hebben naar de powerslides van de vroegere M135i/140i en die teleurgesteld zijn door de verandering van architectuur van de nieuwe M135i xDrive?
Verwante testen
In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks , Honda, Honda Civic , Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!