Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën C5 2.2 HDi, Ford Mondeo 2.2 TDCi, Opel Insignia 2.0 CDTI 160, Renault Laguna 2.0 dCi 175, Skoda Superb 2.0 TDI 170, Toyota Avensis 2.2 D-4D 180 & VW Passat 2.0 TDI 170 : Mag het iets meer zijn ?

Ons verdict

Tot een weloverwogen, evenwichtigbesluit komen in eendergelijke test is geen sinecure.Vandaar dat we voor onszelfeen uitgebreide ijkings- en scoreprocedurehadden uitgewerkt,met gewogen scores afhankelijkvan het belang dat een bepaaldelement heeft in dit segment. Grootwas dan ook onze verbazing toenwe na het optellen van alle scoresuitkwamen bij... twee overwinnaarsdie een identiek aantal punten haalden:776 punten op duizend. Het gaat dan ooknog om twee modellen die dikwijls optotaal verschillende vlakken scoren: deOpel Insignia zit aan de staart wat binnenruimteen prestaties betreft, de SkodaSuperb scoort slecht inzake rijcomforten verbruik. De Opel is primus ophet vlak van dat verbruik, maar ook watweggedrag, veiligheid en budget betreft,terwijl de Skoda op het hoogste treetjestaat bij binnenruimte en prestaties enook zeer goed scoort inzake budget, interieursfeeren weggedrag. Zo komenbeide om deels verschillende redenenop het hoogste schavotje te staan.Met respectievelijk 766 en 764 puntenstaan de Ford Mondeo en de RenaultLaguna ook al bijna ex aequo op plaatsendrie en vier. Van de eerste onthoudenwe vooral zijn plezierige weggedrag,zijn binnenruimte en zijn interessanteprijs als kwaliteiten. Wat minder goedscoort de Ford op het vlak van de interieuraankledingen -afwerking, bedieningen veercomfort. De Renault Laguna kanons eveneens bekoren met zijn weggedrag,prestaties, veiligheid en rijcomfort,hij kan minder overtuigen qua binnenruimte,interieursfeer en verbruik.Op de vijfde plaats, geheel alleen dezekeer, prijkt de auto waaraan alle wagensin deze klasse geijkt worden: de VW Passat,met een score van 760/1000. Hij kanéén overwinning (Interieursfeer) op zijnconto schrijven, maar is te duur om zichin het titeldebat te kunnen mengen. Opzes vinden we, een beetje ontgoochelend,de nieuwe Toyota Avensis, met 747 punten.Hij is in bijna niets de slechtste (tenzijqua weggedrag), maar steekt er ookbijna nergens bovenuit, behalve met zijnwaarborg en de kwaliteit van zijn interieur.Al bij al heeft hij wat te weinig persoonlijkheidvoor een nieuwe speler inhet segment.Dat laatste kun je zeker niet verwijtenaan de Citroën C5. Eén moet er echterlaatste zijn en met 733 punten is dat deCitroën. Op het eerste gezicht is dat geenoneervolle score en we moeten stellendat de C5 voor een deel hekkensluiter isdoor zijn eigenzinnigheid. Hij weet tochnog één hoofdstuk op zijn naam te schrijven(Rijcomfort), maar scoort te zwakqua binnenruimte, interieursfeer, verbruiken budget om de laatste plaats tekunnen ontwijken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker