Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Citroën DS3 Racing, Ford Fiesta ST,Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S. enSeat Ibiza SC Cupra : Springlevend

Citroën DS3 Racing, Ford Fiesta ST,Peugeot 208 GTi, Renault Clio R.S. enSeat Ibiza SC Cupra : Springlevend #1
Ons verdict

De Fiesta ST is ontegensprekelijk de beste aanhanger van de GTI-filosofie. Zijn motor, die nochtans tot de minst krachtige van het gezelschap behoort, zit boordevol kracht en maakt het mogelijk om de dynamische kwaliteiten van zijn onderstel ten volle te benutten. De speelse, maar nooit venijnige Ford valt ook in de smaak met zijn perfect afgestelde bedieningsorganen, een belangrijke kwaliteit voor een sportieveling, die in dit geval bovendien erg democratisch geprijsd is. Hij wint deze meerkamp dan ook met vlag en wimpel. De Clio RS is minder radicaal dan zijn voorganger, maar blijft nog altijd de meest efficiënte op een circuit. Zijn voortrein werd wat minder snedig, maar de komst van de drukgevoede 1.6 compenseert dat ruimschoots. De puristen zullen het echter jammer vinden dat hij niet verkrijgbaar is met een manuele versnellingsbak, zeker omdat die zijn plaats moet afstaan aan een gerobotiseerd exemplaar dat bij sportief gebruik door de mand valt. Op de onderste tree van het podium vinden we de DS3 Racing, die minder speels is dan de Fiesta en minder efficiënt dan de Clio, maar toch heel wat te bieden heeft voor een geoefend bestuurder, die het juiste evenwicht zou moeten kunnen vinden om hem optimaal te benutten. Onder zijn kleurrijke kleedje verbergt de Citroën bovendien een authentieke racemotor die goed past bij zijn karikaturale wegcontact... Het is alleen jammer dat hij zo duur is. Hoewel hij pronkt met zijn GTi-badge, kan de 208 noch de levendigheid, noch de exuberantie van zijn illustere voorvader voorleggen. Met zijn 1.6 die overloopt van het koppel – en daardoor de voortrein in de problemen brengt bij het uitkomen van een bocht – vertoont de Peugeot een sereen, maar onverstoorbaar weggedrag, zelfs als je hem ongebreideld bruuskeert. Maar hoewel hij niet het amusantst rijdt, is hij wel de comfortabelste. En de zuinigste. Toch geen onbelangrijke aspecten in de dagelijkse praktijk... De Ibiza SC Cupra is de hekkensluiter van deze vijfkamp. Hoewel zijn 1.4 bruisend voor de dag komt, slaagt hij er qua weggedrag bij lange na niet in zijn rivalen te evenaren. De Ibiza is duidelijk niet geknipt voor circuitgebruik, net zomin als zijn neefjes binnen de Volkswagen-groep, de VW Polo GTI en Skoda Fabia RS.

Scorebord Interieur Technologie Onderweg Budget Totaal
1. Ford Fiesta 3d 1.6 ST 14,00 16,00 19,00 18,00 17,00
2. Renault Clio 5d 1.6 Turbo EDC RS 200 14,00 17,00 18,00 15,00 15,80
3. Citroën DS 3 Racing 15,00 16,00 18,00 12,00 15,40
4. Peugeot 208 3d GTi 16,00 14,00 14,00 16,00 15,20
5. Seat Ibiza SC Cupra 14,00 16,00 12,00 16,00 14,80

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker