Vergelijkende test / Vier tweekampen: een vierwielaangedreven break of een SUV?
Sommige mensen doen er alles aan om met hun auto uit te pakken. Dat verklaart het succes van de SUV's, auto's met de look, maar niet de capaciteiten van een terreinwagen. Liefst zo groot en zo patserig mogelijk en, als het even kan, met een krachtige moto
Het is een paradoxale strategie van autoconstructeurs om SUV's te ontwikkelen: ze investeren in steeds krachtigere, zuinigere en schonere motoren en doen hun inspanningen dan in één klap teniet door die in grote en zware auto's te monteren. In vergelijking met een gelijkaardig gemotoriseerde break met vierwielaandrijving zijn SUV's steevast langzamer en... dorstiger. Bovendien blijft die neiging naar steeds groter, hoger en zwaarder niet zonder gevolgen voor het weggedrag, en als dan toch wordt geprobeerd om enige sportiviteit in het onderstel te stoppen, betaalt het comfort daar het gelag voor. Van een sportwagen verdragen we nog dat hij een harde ophanging heeft, maar een auto met een gezinsroeping die je er bij elke afgelegde meter aan herinnert in welke staat het wegdek verkeert, begint eerder op masochisme te lijken. "Maar kun je met een SUV dan niet de geasfalteerde wegen verlaten?", zult u misschien als tegenargument aanvoeren. Wil u dan echt uw mooie metaalglanslak gaan bekrassen en uw prachtige binnenbekleding gaan beslijken? Bovendien mogen deze SUV's nooit als volwaardige offroaders worden beschouwd. Ze missen vaak een reductieverhouding of een differentieelvergrendeling (of die worden enkel als optie aangeboden, omdat slechts een minderheid van de klanten ze nodig heeft) en krijgen meestal asfaltgerichte banden mee. Bovendien worden op sommige markten, maar (nog) niet bij ons, steeds vaker top-SUV's aangeboden met slechts twee aangedreven wielen. Wat er ook van zij, de modetrends (en de verkoop die ze met zich meebrengen) hebben zo hun eigen wetten... Is er een goede reden om een SUV te kopen? In het algemeen is het antwoord "neen". Slechts één uitzondering bevestigt de regel: de Volvo XC90, die met zijn zeven echte zitplaatsen het dichtst in de buurt komt van een eenvolumer. Maar dan moeten we ons weer afvragen wat het nut is van een eenvolumer... Kortom, in nagenoeg alle gevallen lijkt het ons oneindig veel interessanter en rationeler om een break te kopen.
In dit artikel : BMW, BMW X5 , Volvo, Volvo XC90 , Volvo XC70 , BMW 5 Reeks , Audi, Audi Q7 , Mercedes-Benz, Mercedes-Benz E-Klasse , Mercedes-Benz M-Klasse , Audi A6
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands