Wat begon als een eenmalig avontuurtje voor Volkswagen, bleek uiteindelijk de start van een lange bloedlijn. Zelfs in zijn stoutste dromen had de Duitse reus nooit gedacht zoveel Tiguans te kunnen slijten. De avonturier werd in 2007 gelanceerd en wist uiteindelijk bijna 2,8 miljoen klanten te verleiden. Sterker nog: hoewel de concurrentie in de loop der jaren alsmaar talrijker en sterker is geworden, vertoonden de verkoopcijfers van de Tiguan nooit het minste dipje. Zelfs op het einde van zijn negenjarige carrière was hij op veel belangrijke markten nog altijd een van de beste verkochte compacte SUV’s – een hele prestatie in een segment met zo’n grote dynamiek. Vooral in Duitsland kon de Tiguan op heel wat belangstelling rekenen: bijna een kwart van de totale productie bleef in het thuisland.
Aangezien de fabriek nog altijd op volle toeren draaide, kon Wolfsburg zijn tijd nemen om een vervanger te ontwikkelen voor het model, dat ondanks zijn gebrek aan stamboom even belangrijk is geworden als de Golf, Passat en Polo – de klassieke sterkhouders in het gamma. Die tijd benutte het merk om de opvolger zodanig te verfijnen dat hij zich opwerpt als de technologische referentie van het segment en heel wat gevestigde waarden met premiumlabel en/of -prijs het schaamrood op de wangen kan bezorgen. Maar ook om een volledige familie uit te dokteren met de nieuwe Tiguan als vertrekpunt...
Tijdens zijn lange carrière moest de Tiguan voortdurend strijd leveren met twee andere pioniers van het segment: de Nissan Qashqai en de Hyundai ix35/Tucson. Door zich een moderne en hoogwaardige uitrusting aan te meten (met alle gevolgen van dien voor zijn prijs) wist die laatste te anticiperen op de strategie die ook VW voor zijn nieuwe Tiguan zou hanteren. Hoog tijd dus voor een confrontatie tussen de twee. We hadden ook graag een Kia Sportage toegevoegd aan ons testpanel, maar door een logistiek probleem moest die zich laten vertegenwoordigen door zijn neef van Hyundai, waarmee hij technisch nauw verwant is.
Idem voor de Qashqai, een andere sterkhouder van het segment: ook hij laat zich vertegenwoordigen in deze test. Hij verschuilt zich namelijk achter het (grote) Renault-logo en het originele design dat Laurens van den Acker uitdacht voor de Kadjar, de neef van de Qashqai. Uiteindelijk is de VW Tiguan de enige volbloed Europeaan in onze test, want ook de andere referenties die voor deze test werden samengebracht, komen uit Azië: de Honda CR-V werd uitgenodigd als benchmark op het gebied van functionaliteit, de Mazda CX-5 kozen we voor zijn dynamische kwaliteiten en de Subaru Forester voor zijn homogene, maar tegelijk eigenzinnige karakter.
In dit artikel : Honda, Honda CR-V , Hyundai, Hyundai Tucson , Mazda, Mazda CX-5 , Renault, Renault Kadjar , Subaru, Subaru Forester , Volkswagen, Volkswagen Tiguan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!