Bij gebrek aan echte tekortkomingen werpt de Tiguan zich op als de nieuwe referentie in zijn segment. De Volkswagen onderscheidt zich van zijn rivalen door een rijkelijke uitrusting en is ruim, functioneel en erg aangenaam om mee te rijden. Als we in ons scorebord geen rekening zouden houden met het criterium Budget, had hij deze confrontatie gewonnen. De prijs van de VW volgt jammer genoeg echter de premiumpositionering die hij zich op alle vlakken aanmeet, en daardoor gaat de zege uiteindelijk naar de CX-5, die in tegenstelling tot de Tiguan erg verleidelijk geprijsd is. En de aantrekkelijke verhouding prijs-uitrusting is niet de enige troef van deze uitstekende SUV: de Mazda kan ook schermen met een explosieve en tegelijk beschaafde dieselmotor, een hoogstaand rijgedrag en een royaal plaatsaanbod. Wel moet je kunnen leven met het wat sombere interieur, de minder doorgedreven personaliseringsmogelijkheden en het feit dat de CX-5 zich niet leent voor terreinwerk. De Honda CR-V plukt de vruchten van zijn uitmuntende 1.6 i-DTEC, maar ook – en vooral – van zijn beter uitgekiende functionaliteit (plaatsaanbod, moduleerbaarheid, kofferinhoud) om het brons binnen te halen. Zijn minder verzorgde afwerking en zijn prijsbeleid, dat de eindprijs sterk omhoog kan jagen, smoren echter zijn kansen om hoger in de hiërarchie te eindigen. De Japanner moet dat derde podiumtrapje wel delen met de Hyundai Tucson. De Koreaan verliest enkele punten door zijn wat ruwe motor en het voor verbetering vatbare rijplezier, maar zijn uitrusting, plaatsaanbod en verzorgde afwerking weten dan weer wel te verleiden, al loopt de prijs ook hier sneller op dan bij de oude ix35. Het viertal wordt op de hielen gezeten door de Kadjar. De Renault laat kostbare punten liggen door een motor die wat punch mist om het ritme van zijn rivalen te volgen, en door enkele minder verzorgde funtcionele aspecten (tildrempel, hoogte onder de bagageafdekking, plaatsaanbod). Zijn interessante prijszetting, onder meer dankzij betaalbare packs, zijn geraffineerde geluiddemping en zijn dynamische rijplezier maken echter veel goed. De Subaru tot slot sluit de rangen, maar doet dat zonder gezichtsverlies. Hij is echter niet opgewassen tegen de wapenwedloop van de andere SUV’s, noch op het gebied van veiligheidsuitrusting, noch op motorvlak – zijn boxerdiesel is sinds zijn lancering niet meer geëvolueerd. De Forester zondigt bovendien door zijn beperkt onderhoudsintervallen, waardoor je vaak naar de garage moet. En bovendien zijn Subaru-garages niet dik gezaaid... Maar laat ons wel wezen: de Forester blijft een prima keuze voor wie op zoek is naar een veelzijdige (en terreinvaardige), ruime en comfortabele SUV voor een redelijke prijs.
Scorebord | Interieur | Technologie | Onderweg | Budget | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1. Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 110kW 4x4 Skydrive | 16,00 | 17,00 | 17,00 | 16,00 | 16,40 |
2. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI SCR 110kW 4Motion Comfortline | 17,00 | 17,00 | 16,00 | 14,00 | 16,20 |
3. Hyundai Tucson 2.0 CRDi 4x4 100kW Premium | 16,00 | 16,00 | 16,00 | 15,00 | 16,00 |
4. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 Elegance | 17,00 | 16,00 | 15,00 | 15,00 | 16,00 |
5. Renault Kadjar 1.6 Energy dCi 130 4WD Bose Edition | 14,00 | 15,00 | 16,00 | 16,00 | 15,40 |
6. Subaru Forester 2.0D Comfort Lineartronic CVT AWD | 16,00 | 15,00 | 15,00 | 16,00 | 15,20 |
In dit artikel : Honda, Honda CR-V , Hyundai, Hyundai Tucson , Mazda, Mazda CX-5 , Renault, Renault Kadjar , Subaru, Subaru Forester , Volkswagen, Volkswagen Tiguan
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!