De toekomst van Alpine was even onzeker, want de leuke A110 bleek zijn initiële succes niet aan te kunnen houden. Toch heeft CEO van Groupe Renault Luca de Meo duidelijk vertrouwen in het potentieel van Alpine en laat hij de kleine sportwagenfabrikant uitgroeien tot de volledige sporttak van de groep. Tot nu toe had je Alpine Cars, dat de A110 bouwt, Renault Sport Cars, bekend van de Renault Mégane R.S., en Renault Sport Racing, dat onder meer het F1-team omvat. Alle drie die namen smelten nu dus samen tot één grote sporttak onder de naam Alpine.
Elektrisch aanbod
Daarbij blijft het niet bij de A110, Alpine gaat ook verschillende nieuwe wagens uitbrengen de komende tijd. Sterker nog: het Alpine-gamma zal de komende jaren volledig elektrisch worden. Er zijn al drie modellen aangekondigd: een compacte sportieveling op het CMF-B EV-platform van de Renault-Nissan-Mitsubishi-Alliantie, een elektrische cross-over op het CMF-EV-platform van de Nissan Ariya en een volledig elektrische opvolger voor de Alpine A110, die samen met Lotus wordt ontwikkeld. Lotus zal dus waarschijnlijk ook een elektrische Elise-opvolger beogen.
Rendabel tegen 2025
Alpine blijft ook actief in de motorsport, met als belangrijkste tak de Formule 1, waarin het vanaf dit jaar meedoet als het Alpine F1 Team in plaats van het Renault F1 Team. De kleurstelling verandert dan ook van geel naar blauw en rood als accentkleuren. Ondanks de grote investeringen in het productgamma en het F1-team verwacht Alpine winstgevend te zijn tegen 2025, ook omdat het kan steunen op de technologie die al voorhanden is bij Groupe Renault en de Alliantie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!