Eerste test / Bentley Mulsanne Speed
Ook Bentleys vlaggenschip krijgt nu een Speed-kuur, die het vermogen en het koppel van zijn 6.75-V8-biturbo naar 537 pk en 1.100 Nm boost. Speelgoed voor de rijken van deze planeet...
Alle leden van Bentleys Continental-familie hadden al recht op een sportieve Speed-afgeleide. Voortaan ontsnapt ook de meest luxueuze der Bentleys, de Mulsanne, niet langer aan die traditie. De transformatie laat zich in dit geval samenvatten tot een handvol extra pk's en newtonmeters, omhuld door een unieke geschenkverpakking. Het kloppende hart van deze prestigieuze limousine, de legendarische V8-biturbo met een inhoud van 6,75 liter, ontwikkelt 537 pk en 1.100 Nm bij respectievelijk 4.200 en 1.750 o/m. Hij overschrijdt ook een psychologische grens met zijn topsnelheid van 305 km/h, terwijl de klassieke variant 'al' bij 296 km/h afhaakt.
De prestatiecijfers van de Speed getuigen van de geboekte vooruitgang, maar achter het stuurwiel word je daar amper iets van gewaar. Zelfs opgepept verkiest de Mulsanne comfort boven rijplezier. De doorgedreven geluiddemping, het ophangingscomfort en de dikke stoelen met in ruitmotief gestikt leder garanderen een gevoel van welzijn en geborgenheid dat vrijwel met niets te vergelijken valt. Maar wat doet het ertoe: opgepept of niet, van de Mulsanne geniet je nog het meest op de achterbank. Daar word je gepamperd met elektrisch verstelbare fauteuils met verwarmings- en massagefunctie en nog een hele rist andere verwennerijen. Zo is er bijvoorbeeld het infotainmentsysteem. Daarnaast zijn er klaptafeltjes zoals in een vliegtuig, die elektrisch kunnen worden uitgeklapt en een iPad met bijbehorend toetsenbord omvatten, zodat je in alle comfort kunt gebruikmaken van de wifi in de auto.
Zelfs als Speed ademt alles aan deze Mulsanne finesse uit. Van het vrachtwagenkoppel van zijn 6,75 liter grote V8 geniet je dan ook het meest als passagier op de weelderige achterbank - met een glaasje champagne in de hand. Voor deze versie opteren komt dus eigenlijk neer op je chauffeur een pleziertje gunnen. En waarom ook niet? Het supplement van 28.000 euro ten opzichte van de standaardversie zal voor de meeste kandidaat-kopers allicht geen struikelblok vormen...
In dit artikel : Bentley, Bentley Mulsanne
Tests
Onze tests
De concurrenten
Rolls-Royce Ghost 6.7 V12 Aut. Extended Wheelbase
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands