- Score redactie 16.10 /20
We gaan het hele verhaal niet meer uit de doeken doen – wegens intussen al tig keer verteld – maar voor zij die het nog niet zouden weten (we kunnen ons niet voorstellen dat dat nog veel mensen zullen zijn): hoewel MG nog altijd staat voor ‘Morris Garages’ en dus een zekere Britishness impliceert, vaart de constructeur sinds 2006 onder Chinese vlag. Een ander paspoort dat ook voor een andere insteek zorgde: MG vervelde tot een budgetmerk dat wilde scoren met zijn waar-voor-je-geldratio. Oorspronkelijk voor de eigen markt en de UK, maar aangezien Yin- dan wel John-met-de-pet eigenlijk niet zoveel verschilt met Jan, vermoedde MG dat die aanpak ook wel eens zou kunnen aanslaan op het Oude Continent.
De ZS EV die daarvoor in 2019 werd verscheept, bezorgde de Europese concurrentie onmiddellijk het schaamrood op de wangen. Wegens afdoende praktisch, maar wel technologisch hoogstaander voor een prijs die beduidend lager lag dan wat je in andere showrooms diende op te hoesten voor soortgelijk elektrisch gerief. Het maakte dat de ZS zich langzaam maar zeker opwerkte in de verkoophitlijsten.
Helemaal toen de compacte SUV ook nog eens beschikbaar werd met gewone benzinemotoren. Enter deze tweede generatie. Van aftasten en proberen is nu geen sprake meer. De naam is gemaakt, de faam bevestigd. De ZS wil dan ook doorgroeien van outsider tot eerste keuze, bij een bijzonder ruime groep klanten nog wel. Ambitieus is dat zeker. Maar is het ook realistisch?
100 jaar MG
Of je de wedergeboorte na de Chinese acquisitie in 2006 bekijkt als een doorstart dan wel als een volledig nieuw begin, zal bepalen hoe je tegenover de verschillende ‘100’-badges staat die op deze ZS zijn gekleefd. Die plaquettes vieren namelijk het eeuwfeest van de illustere constructeur… tenminste dus als je van mening bent dat het nieuwe MG nog altijd het oude is. Wij vinden het eerlijk gezegd wat gratuit, en eigenlijk ook compleet overbodig.
De metamorfose van deze compacte SUV gaat namelijk gepaard met een optische deugdelijkheid die de ZS een maturiteit toedicht die hem tot nog toe vreemd was. Een kwaliteitsperceptie die – wat ons betreft – een pak zwaarder doorweegt dan die link met die ver vervlogen MG-pedigree.
Nu alleen nog een eigen smoelwerk en we zijn er. Want hoewel het design zeker vlotter oogt, is het nog altijd even inwisselbaar (iedereen die net als wij in het vooraanzicht de Lexus LBX heeft herkend, mag nu de hand opsteken). Die generische stijl zit wel gewrapt rond een aanzienlijk grotere koets. In de lengte kwam er bijna 11 centimeter bij, in de breedte groeide de ZS een kleine centimeter. Enkel in de hoogte werd er 1,4 centimeter toegegeven, omwille van de aerodynamica. Al hullen de Chinezen zich in stilzwijgen over hoeveel Cx-winst dat dan precies heeft opgeleverd.
Naast een aantrekkelijke(re) verpakking, krijg je dus ook nog eens – letterlijk – veel auto voor je geld. Wel zie je hier en daar de besparingsdrang doorschemeren. De portieren voelen bijvoorbeeld verdacht licht aan. Zij het dat ze wel sluiten met een vertrouwenwekkende plof. Je kunt daarnaast wel een trekhaak krijgen, maar mag daar nooit meer dan 500 kilo aanhangen. Bemerkingen die overigens niet al te negatief mogen worden geïnterpreteerd. Ze zorgen gewoon voor de nodige realiteitszin. Zo niet was de ZS nu al te mooi geweest om waar te zijn.
Foto's: Jeroen Peeters
- Prijs-kwaliteit
- Ruimte achterin
- Plezant weggedrag
- Hybride-aandrijving mag zuiniger
- Kleine slordigheden
- Uitrustingsmissers
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!