Detailtests / 2024 MG ZS Hybrid+ (Luxury)
Zelden was een generatiewissel zo ingrijpend als die van de MG ZS. Geen schroefje aan de Chinese compacte SUV bleef onveranderd. Met als grootste nieuws de introductie van een zelfopladend hybride aandrijfgeheel, dat eens te meer voor een bijzonder scherpe prijs in de markt wordt gezet. Appelmans | Foto’s: Jeroen Peeters
- Score redactie 16.10 /20
Dé gezinstroef van de ZS vind je op de tweede rij, waar zelfs voor volwassenen meer dan genoeg been-, hoofd- en schouderruimte voorhanden is. De bank zit bovendien vrij aangenaam, zij het dat de zitting wat aan de vlakke kant is. Achterin word je wel opnieuw herinnerd aan het feit dat de ZS een prijskraker is, want de deurpanelen zijn bekleed met harde kunststof. Gelukkig wel zonder de goedkope uitstraling die daarbij hoort; daarvoor zorgen de in dat plastic geprinte ‘sierstiksels’.
Ook voorin is er overduidelijk gesneden in de uitgaven. Over de besparingen van elektronische aard hebben we het elders in deze test, maar ook het feit dat het stuur niet in de diepte te verstellen valt, net zomin als je de voorste passagiersstoel in de hoogte kunt regelen (zelfs niet in de Luxury-topuitvoering), geeft aan dat er wat hoeken werden afgesneden. Al moeten we ook hier opmerken dat – net als achterin – MG zijn stinkende best heeft gedaan om die toegiften zoveel mogelijk te camoufleren. Door op het dashboard en de deurpanelen voorin bijvoorbeeld wél te werken met softtouch-materiaal.
Het koffervolume staat met 443 liter dan weer niet in verhouding tot de 4,43 meter van deze nieuwe ZS: er zijn concurrenten in deze klasse die met minder koetslengte een grotere laadruimte kunnen voorleggen. Voor die 443 liter moet je in de ZS trouwens de koffervloer in zijn onderste stand leggen. In combinatie met de vaste batterijbak die achter de tweede rij werd gepositioneerd, creëert dat een behoorlijk onpraktisch ‘gat’ in het laadruim. De achterklep moet je ook altijd manueel opentrekken of dichtklappen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands