- Score redactie /20
Eind 2025 is het zover. Dan rollen de eerste Neue Klasse-modellen van de band in Hongarije, waar BMW een nieuwe fabriek heeft neergepoot voor de volgende iX3. Die elektrische SUV zal zijn platform dus niet langer delen met de nieuwe X3 met verbrandingsmotor die we in deze test onder de loep noemen. Ook het design van de elektrische versie zal danig verschillen, zoals aangegeven door de ontwerpstudie Vision Neue Klasse X. In dat opzicht is deze vierde generatie van de reguliere X3 een soort van tussenmodel, dat de link met de voorganger moet bewaren, maar toch al het pad voor de (elektrische) toekomst moet effenen. Een rol die de basisversie van de X3 op het lijf geschreven is, maar ook eentje die in een atypische BMW resulteert.
Zo vernieuwend als de eerste X5 in zijn tijd was de X3 initieel niet – de eerste vijftien jaar was het vooral ‘het kleinere broertje van’. Dat veranderde echter in 2020, met de introductie van de elektrische iX3. Dat was officieel het derde i-model na de i3 en de i8, maar officieus de eerste mainstream EV van BMW in het populaire SUV-segment. Het zal dan ook niet verbazen dat de (i)X3 een absolute verkooptopper is geworden voor München, mede dankzij een breed gamma aandrijflijnen. Benzine, diesel, plug-inhybride én EV, het was allemaal mogelijk binnen één en hetzelfde pakket. Je kon de uitgaande X3 zelfs als volwaardig M-model krijgen, met dezelfde beer van een motor als de M3 en M4. De X4 sloot de rangen, met een sportiever gelijnd silhouet te danken aan een sneller aflopende daklijn.
Geen X3 M noch X4 meer
De nieuwe X3 laat die status als multitool bewust varen. Om te beginnen zal er ditmaal geen X4-afgeleide volgen, net zomin als er nog een echte M-versie komt. De 398 pk sterke M50 xDrive moet in dat opzicht volstaan, met daaronder verschillende benzine- en dieselmotoren. Aan de groene pomp is dat deze 20 xDrive met 208 pk, aan de rode voorlopig de 20d xDrive met 197 paarden. De plug-inhybride 30e xDrive op basis van de tweeliter-benzine nestelt zich in de subtop, met een systeemvermogen van 299 pk en een elektrisch rijbereik tot 90 kilometer. Midden 2025 volgt dan nog een zescilinder-turbodiesel, maar dan is het schluss.
Zoals de xDrive-benamingen al aangeven, beschikken alle versies standaard over vierwielaandrijving. Net zoals ze ook allemaal een beroep doen op de Steptronic-achttrapsautomaat, al was dat bij de vorige generatie ook al het geval. Hoe dan ook, de nieuwe X3 houdt het overzichtelijk en richt zich op klanten die nog niet klaar zijn om vandaag al volledig elektrisch te gaan.
Foto’s: Jeroen Peeters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!