Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 BMW X3 20 xDrive

Geschreven door Ken Divjak op

Voor de nieuwe X3 trekt BMW de versies met verbrandingsmotor en de elektrische variant uit elkaar. De brandstofmotoren zijn eerst aan zet en moeten het pad voor de ‘Neue Klasse’ iX3 effenen. Met deze X3 20 xDrive als instapmodel.

56.900 €
  • Score redactie /20

Deze zogenoemde ‘G45’-generatie bouwt verder op het platform van de uitgaande ‘G08’, zij het met extra verstevigingen én een compleet nieuw koetswerk. De nieuweling groeide 3,4 centimeter in de lengte en 2,6 centimeter in de breedte, maar werd ook 2,5 centimeter lager, terwijl de wielbasis op 1 millimeter na gelijk bleef. Door de vlakke motorkap en verticale achtersteven oogt het ontwerp massiever, wat enerzijds kwaliteit uitstraalt… maar anderzijds ook een hoger gewicht impliceert.

Zo is er bij de generatiewissel weer eens 80 kilogram bijgekomen, waardoor zelfs de geteste 20-basismotor­versie rijklaar al twee ton op de weegschaal zet. De keuze om de X3 louter nog met xDrive aan te bieden, speelt daar natuurlijk een rol in. BMW oordeelt dat er genoeg kopers zijn die met de X3 de gebaande paden verlaten en geeft zelfs op- en afrijhoeken mee voor het model (20,6 en 22 graden). Belangrijker allicht is dat de spoorbreedte vooraan met 1,6 centimeter is toegenomen en achteraan met 4,5 centimeter.

Boostfunctie

Onder de forse motorkap zoemt in deze basisbenzineversie een 2-literturbo. Die produceert op zichzelf 190 pk en 310 Nm, maar krijgt er dankzij een elektromotor in de behuizing van de automatische versnellingsbak 18 pk en 200 Nm bij. Opgeteld geeft dat een systeemvermogen van 208 pk en 330 Nm, met een overboostfunctie die het koppel kortstondig naar 400 Nm verhoogt. Die activeer je met de linker schakelpeddel achter het stuur, maar in de praktijk blijkt dat vooral een gimmick.

Wie snel moet inhalen, heeft vaak simpelweg niet de reflex om eerst de boostfunctie te activeren – temeer omdat steeds minder bestuurders de peddels gebruiken. Om de officiële sprinttijd van 7,8 seconden naar 100 km/u te evenaren heb je die boost in elk geval wél nodig. Op de Duitse Autobahn zou de X3 20 maximaal 215 km/u lopen.

Tegen bijbetaling

Voor veel kopers zijn de kenmerken van het infotainmentsysteem anno 2024 ­natuurlijk belangrijker dan de prestaties. De nieuwe X3 gebruikt het Curved Display van zijn stalgenoten, maar ondersteunt de werking ervan wel met een nieuw besturingssysteem (BMW OS 9). De hele winkel is compatibel met 5G en ontsluit niet alleen nieuwe diensten zoals videostreaming en gaming-applicaties, maar kan van je smartphone ook een digitale sleutel maken.

Tegen bijbetaling kan de nieuwe X3 ook autonoom parkeren over een afstand van maximaal 200 meter – het spreekt voor zich dat die optionele Parking Assistant Professional eveneens werkt als de bestuurder in de auto zit. En als je met al die opties het bos even niet meer door de bomen ziet, dan staat er een digitale assistent paraat om je weer wegwijs te maken in de lange lijst met rijhulp- en veiligheidssystemen.

  • Geteste versie

  • bmw X3 20 xDrive

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • GASO

    CO2

    156 tot 173gr WLTP

    Vermogen

    208 CV

    Lengte

    4755 m

    Koffervolume

    570 tot 1700 L

In dit artikel : BMW, BMW X3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker