Detailtests / 2024 BMW X3 20 xDrive
Voor de nieuwe X3 trekt BMW de versies met verbrandingsmotor en de elektrische variant uit elkaar. De brandstofmotoren zijn eerst aan zet en moeten het pad voor de ‘Neue Klasse’ iX3 effenen. Met deze X3 20 xDrive als instapmodel.
- Score redactie /20
Als het rijgedrag van de X3 al stiekem naar de toekomst lonkt, dan doet het interieur dat helemaal. ‘Minimalistisch’ is het juiste adjectief om het dashboard te omschrijven, dat nauwelijks nog fysieke knoppen telt. Op het stuur staan nog een paar toetsen en op de nieuwe middenconsole ook, maar die zijn allemaal van de aanraakvariëteit met haptische feedback. De klassieke automaathendel werd verder ingeruild voor een kleine schakelaar, waarmee je de rijrichting en de sportstand van de automaat selecteert. Wisselen tussen de rijmodi Personal, Sport en Eficient kan trouwens ook nog met een knopje op de middenconsole. Zelfs de iDrive-controleknop is nog altijd van de partij, ook al begint die stilaan overbodig te worden.
Verluchtingsmonden openen of sluiten doe je voortaan met aanraak-sliders, de blaasrichting bepaal je met kleine knopjes daaronder. Zeker zo opvallend is dat de sfeerverlichting niet alleen achter de centrale sierstrip zit, maar ook rond de zijdelingse verluchtingsmonden en de bekerhouders in het midden. De kleur kies je natuurlijk zelf, behalve als er gevaar dreigt voor een aanrijding of als de waarschuwingsknipperlichten aan staan, want dan flikkert de hele inboedel rood om de aandacht van de inzittenden te trekken. Kortom, deze cockpit oogt fris en vernieuwend. Des te spijtiger dan ook dat de afwerking hier en daar niet op het verwachte niveau staat – kijk maar naar de handgrepen.
Het ruimteaanbod is zowel voorin als achterin goed, met voldoende hoofd- en knieruimte. In de mildhybride X3-varianten slikt de koffer minstens 570 liter en maximaal 1.700 liter. Onder de vloer is er ruimte voor het meegeleverde scheidingsnet. In de plug-inhybride slinken die volumes naar respectievelijk 460 en 1.600 liter, maar ook dat is nog altijd meer dan voordien. De demping van rij-, rol- en windgeluiden ten slotte is simpelweg patent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands