Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 BMW X3 20 xDrive

Geschreven door Ken Divjak op

Voor de nieuwe X3 trekt BMW de versies met verbrandingsmotor en de elektrische variant uit elkaar. De brandstofmotoren zijn eerst aan zet en moeten het pad voor de ‘Neue Klasse’ iX3 effenen. Met deze X3 20 xDrive als instapmodel.

56.900 €
  • Score redactie /20

In het Arctic Race Blue met M Sportpakket ziet onze X3 20 xDrive er veelbelovend uit. Doe daar nog optionele twintigduimers met M Sport-remmen bij en de toon is gezet voor een dynamische rit. Zelfs de telescopische stuurhuisverstelling is op maat gemaakt van ‘actieve’ bestuurders, terwijl de adaptieve schokdempers het mogelijk maken om de rijbeleving à la carte te kleuren. Het enige onderdeel dat letterlijk en figuurlijk uit de toon valt in deze configuratie, is de motor.

De vierpitter doet weliswaar genoeg om met het verkeer mee te laveren, maar cijfert zichzelf te fel weg. Wie vooral comfort zoekt in de nieuwe X3, zal zich de keuze voor de tweeliter-benzine niet snel beklagen. Maar als het vooruit moet gaan, dan blijken de 200 paarden maar net voldoende om de 2 ton van deze auto vlot te houden. Op koppel surfen is bijgevolg de enige oplossing. Hogerop in het toerengebied werkt de mildhybride ondersteuning geforceerd en verliezen de schakelovergangen hun anders zo lovenswaardige finesse.

Freude am Fahren?

De schokdemping is nochtans prima en de trekkracht dankzij de xDrive gegarandeerd, maar het voelt voor een BMW allemaal zo klinisch aan. Het lijkt bijna alsof München beslist heeft dat de X3-koper niet meer hoeft te weten wat de wielen uitspoken en waar de grenzen van de grip liggen – net zoals dat in de meeste EV’s het geval is. Het dikke M-stuur gaat daarin zeker niet vrijuit, maar zelfs met een tactieler exemplaar zou de X3 zijn geheimen niet zomaar prijsgeven. De Sport-stand probeert dat te vergoelijken met een kwiekere respons én nepgeluid via de speakers, maar kan evenmin verbergen dat de 20-motor het moeilijk heeft in de nieuwe X3. Getuige daarvan het gemiddelde verbruik, dat bij een vlottere rijstijl naar de 10 l/100 km neigt, ondanks het Miller-principe van de benzinemotor, dat in theorie het rendement moet verbeteren.

Wat de X3 beter doet, is de inzittenden behagen met zijn stille werking. De voorstoelen zitten ook prima, terwijl de adaptieve schokdempers zelfs in combinatie met de sportvelgen goed filteren. BMW ­levert de X3 standaard af op passieve schokdempers en achttienduimers, met de mogelijkheid om te upgraden tot 20 duim – de M50-topversie mag zelfs met 21-duimers pronken (maar heeft wel altijd adaptieve dempers). De besturing werkt tot slot licht en precies om manoeuvreren ondanks de groeistuip makkelijk te maken.

Alleen geeft ook dat onderdeel nauwelijks informatie door aan de bestuurder – alsof deze BMW de touwtjes vooral zelf in handen wil houden. Doe daar nog een ijverige spoor- en snelheidsassistent bij, en het tijdperk van geautomatiseerd rijden lijkt plots niet meer zo veraf.

In dit artikel : BMW, BMW X3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker