Net zoals de 6-Reeks een coupé en een cabrio had, krijgt de 8-Reeks dezelfde varianten. Er is dan ook weinig dat de cabrio van de coupé onderscheidt, buiten het vanzelfsprekende cabriodak. Dat oogt opvallend strakgetrokken, à la Porsche, en is een stuk beter geïntegreerd dan bij zijn voorganger. De achterruit is nu mooi verwerkt in de kap, en het silhouet blijft ook mooi met het dak dicht. Druk op de knop om het dak te openen (een operatie die 15 seconden lang duurt en tot 50 km/u kan), en de stoffen kap vouwt zich volledig weg achter een mooi vormgegeven deksel.
Roadtrip naar de zon
In België is het momenteel wat te koud om van deze cabrio te genieten, maar een lange rit naar warmere oorden mag geen probleem vormen voor de nieuwe 8-Reeks Cabrio. De koffer blijft met 350 liter (-70 l) groot genoeg om de meeste bagage mee te sleuren. Als er meer plek nodig is kunnen de achterzetels bovendien platgelegd worden, waardoor langere spullen via een luik tot in het interieur geraken. De hoofdsteunen achteraan blijven gek genoeg wel overeind. Een windscherm is standaard, optioneel is er een nekverwarming verkrijgbaar, dus er is geen excuus meer om het dak dicht te houden.
Niet te zwaar, of toch…
BMW beweert dat ze slechts heel weinig verstevigingen hebben moeten aanbrengen om de 8-Reeks Cabrio stijf genoeg te krijgen zonder dak. De ingrepen beperken zich tot extra kruisbalken en een ander vloerpaneel, maar toch stijgt het gewicht van de al redelijk zware 8-Reeks Coupé van 1965 kg naar 2090 kg voor de Cabrio. Goed, de prestaties voor de 530 pk sterke 850i blijven wel overeind: 3,9 seconden naar de 100 (+0,2 s) en een topsnelheid van 250 km/u is nog steeds belachelijk snel. De BMW 8-Reeks Cabrio is vanaf maart 2019 beschikbaar als M850i en 840d, prijzen zijn er nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!