Het is zover. Eindelijk is de BMW 8 Reeks klaar voor zijn langverwachte comeback. We zagen de wagen reeds rondrijden als GTE-racer in het Wereldkampioenschap Endurance, nu maken we kennis met de uiteindelijke productieversie. Die debuteert als Coupé, later volgt de 8 Reeks Gran Coupé. En jawel, er staat ook een hardcore M8 in de steigers, aangedreven door de V8-biturbo uit de BMW M5.
Bij de commercialisatie in november 2018 krijgt de nieuwe 8 Reeks twee motorisaties, telkens gekoppeld aan de xDrive-vierwielaandrijving en aan de Steptronic-achttrapsautomaat. De M Performance-versies krijgen aan actief achterdifferentieel en uitlaatlijn met actieve flaps:
- BMW 840d xDrive: 3.0-L6, 320 pk/680 Nm, 0-100 in 4,9 sec, 154 gram CO2 (Euro 6d)
- BMW M850i xDrive: 4.4-V8, 530 pk/750 Nm, 0-100 in 3,7 sec, 228 gram CO2 (Euro 6d)
Koetswerk - lang en laag
Het elegante vormgegeven koetswerk van de BMW 8 Reeks Coupé is lang en laag. De optionele M-dakconstructie uit cfrp (met koolstof versterkt plastic) en het M Carbon-bodykit roeren wat extra testosteron onder het geheel. De smalle led-koplampen kan je uitrusten met de Laser Light-technologie die tot 600 meter schijnt.
- Lengte: 4.843 mm
- Breedte: 1.902 mm
- Hoogte: 1.341 mm
- Wielbasis: 2.811 mm
- Gewicht: 1.830/1.890 kg (840d/850i)
- Koffervolume: 420 liter
De designers van de BMW 8 Reeks Coupé staken veel tijd en moeite in de aerodynamica. Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,33 is niet meteen om over naar huis te schrijven, de manier waarop de rijwind over, rond en door het koetswserk gestuurd wordt wel. Denk aan aerotoepassingen zoals Air Curtains, Air Breathers, de nagenoeg vlakke bodem en de actieve roosters. De M850i herken je - onder meer - aan zijn subtiele spoilerlip op de achterpartij.
(lees verder onder de foto)
Onderstel - sport en comfort
De actieve Integral-besturing en de adaptieve M-ophanging met elektronisch gestuurde dempers zijn standaard op de nieuwe BMW 8 Reeks Coupé, de actieve rolstabilisatie komt als optie op de M850i. De zogeheten Driving Experience Control-toets biedt verschillende rijmodi, van Comfort en Eco Pro enerzijds tot Sport en SportPlus anderzijds.
Het M Sport-pakket krijgt een specifiek design dat het dynamische karakter van deze GT wil accentueren. Dan hebben we het over:
- Hertekende luchtinlaten
- 19-duimsvelgen gevuld met M Sport-remmenset
- Multifunctionele stoelen en een lederen M-sportstuur
De M Performance-modellen gaan nog een stukje verder in hun zoektocht naar sportiviteit:
- 20-duimsvelgen met sportrubber
- Exclusieve koetswerkelementen in Cerium Grey
- Uit roestvrij staal opgetrokken interieurinlays
Verder heb je het M Technic Spart Package en de modelspecifieke uitrustingsmogelijkheden van BMW Individual.
Interieur - Office 365
De 8 Reeks Coupé adopteert het nieuwe BMW Operating System 7.0-concept, met digitaal instrumentarium en 10,25 inch-aanraakdisplay voor het centrale multimediasysteem. Al kan je het infotainment net zo goed bedienen via Gesture Control, via stembediening of via klassieke toetsen, zoals op het stuur of in de centrale iDrive-module. Verder noteren we de nieuwe, nog grotere en verder uitgebreide head-updisplay, de verder geëvolueerde BMW Connected Drive-toepassingen, de integratie van Microsoft Office 365 en Skype for business en de slimme BMW Diplay Key.
Naast de comfort- zijn ook de veiligheidsnufjes helemaal bij de tijd. Denk maar aan Driving Assistant Professional met actieve Cruise Control en Stop & Go-functie, Steering & Lane Control Assistant, Lane Change Warning & Lane Departure Warning en Crossing Traffic, Priority & Wrong-way Warning. Of aan de opgewaardeerde Parking Assistant met nieuwe achteruitrijhulp, die de besturing overneemt om de auto achterwaarts te sturen over een traject dat je eerder vooruitrijdend afgelegd hebt - en dat tot een afstand van 80 meter!
En zo kunnen we nog wel even blijven doorgaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!