Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Citroën C4 Cactus

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-02-2014

Met de C4 Cactus gaat Citroën de originele toer op. Deze cross-over van 4,16 meter weegt minder dan een ton en is uitgerust met luchtkussens die het koetswerk beschermen.

Voor deze cross-over, die begin maart zal worden voorgesteld op het salon van Genève en die deze zomer op de markt zal worden gebracht, is Citroën trouw gebleven aan de stijl van de conceptcar Cactus. Hij is dus nog altijd voorzien van de zogenaamde Airbumps, beschermingselementen in soepel kunststof die gevuld zijn met lucht om een deel van het koetswerk en de bumpers te beschermen. De Airbumps zullen beschikbaar zijn in vier kleuren - zwart, grijs, lichtbruin en donkerbruin. De 4,16 meter lange C4 Cactus dankt zijn stijl ook aan de opstelling van zijn koplampen en dagrijlichten (zoals bij de C4 Picasso) en aan zijn dakstijlen. De auto zal ook uitgerust kunnen worden met een panoramisch dak in een nieuw materiaal, dat een uitstekende thermische isolatie biedt en bovendien efficiënt UV-stralen filtert.

Binnenin vinden we voorin brede individuele stoelen die in de versie met gerobotiseerde versnellingsbak met elkaar verbonden worden door een kussen, om een 'sofagevoel' op te roepen dat herinnert aan de zitbank in oude auto's. De gebruikersinterface is volledig digitaal. Standaard biedt een aanraakscherm van 7 duim toegang tot de verschillende menu's. Nog origineel is dat de frontale airbag voor de voorste passagier in het dak zit. Verder zijn de ruitensproeiers geïntegreerd in de ruitenwissers, zodat ze efficiënter werken.

De Citroën C4 Cactus wordt aangedreven door een 1.2-driecilinder op benzine, die 82 pk levert in atmosferische versie en 110 pk met turbo. Aan dieselzijde is de 1.6 HDi verkrijgbaar met 92 of met 100 pk. Die laatste voldoet aan de Euro 6-norm dankzij een AdBlue-additief. De versie met gerobotiseerde versnellingsbak (ETG) heeft geen pook, maar een drukknop om de standen R, N en D te selecteren, naast spatels aan het stuur om manueel een versnelling te kiezen. Citroën heeft ook aandacht besteed aan het gewicht, want de C4 Cactus weegt slechts 965 kilo, waardoor de HDi een normverbruik kan voorleggen van slechts 3,1 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 82 g/km.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten